فواید گیاه خواری که حتما باید بدانید!

بازدید: 1,497 بازدید
فواید گیاه خواری
زمان مطالعه: 7 دقیقه

فواید گیاه خواری چه هستند؟ آیا گیاه خواری باعث افزایش سلامت بدن و پوست شما می‌شود؟ همانطور که از نام این برنامه تغذیه مشخص است؛ گیاه خواری نوعی رژیم می‌باشد که افراد در آن تنها مواد گیاهی را مصرف می‌کنند و از خوردن هرگونه گوشت می‌پرهیزند! البته، گیاه خواری به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. برخی از افراد تنها از خوردن گوشت حیوانات ممانعت می‌کنند؛ اما از لبنیات و تخم مرغ استفاده می‌کنند. در نوع دوم گیاه خواری، علاوه بر اینکه خوردن گوشت کاملا ممنوع است، انواع محصولات حیوانی نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و فقط محصولات گیاهی یا وگان مصرف می‌شود. درست است که فواید گیاه خواری متعدد هستند؛ اما بایستی به یاد داشته باشید که، نیاز است تا از یک برنامه تغذیه کامل و جامع استفاده کنید که انواع و اقسام ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و مغذی در آن وجود داشته باشند! در غیر این صورت، ممکن است فرد گیاه‌خوار به مشکلات فیزیکی و روحی بسیاری دچار شود. در نتیجه، بهتر است پیش از اقدام به استفاده از این رژیم غذایی، اطلاعات کافی را در رابطه با جوانب مختلف آن کسب کنید.

فواید گیاه خواری چه هستند؟

فواید گیاه خواری

اگر به دنبال داشتن زندگی سالم، شاداب و با انرژی هستید؛ توصیه ما به شما این است که از رژیم‌های غذایی گیاهی یا به اصطلاح “وگان”، استفاده کنید! بر خلاف تصورات بسیاری از عموم، گیاه‌خوار بودن شما را ضعیف نمی‌کند؛ بلکه حتی قادر است تا سلامتی شما را چه از لحاظ فیزیکی و چه از نظر روحی، افزایش دهد. در رژیم‌های غذایی وگان، مقدار زیادی فیبر وجود دارد که باعث می‌شود تا اشتهای شما در طول روز کمتر باشد و به هیچ عنوان تنقلات یا خوراکی‌های کم ارزش را میل نکنید. از طرف دیگر، مواد غذایی گیاهی منابعی غنی از منیزیم، ویتامین C و E و چربی‌های غیراشباع هستند!

در صورتی که افراد بیشتری اقدام به پیروی از رژیم غذایی وگان کنند، به مرور زمان درصد سکته‌های قلبی، افزایش فشار خون و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این موارد، غذاهای گیاهی بهتر از گوشت هضم می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا دستگاه گوارش بدن شما عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. همانطور که می‌دانید، غذاهای گیاهی همانند گوشت به طبخ زیادی احتیاج ندارند و این ویژگی به مرور زمان باعث می‌شود تا درصد مصرف روغن‌های سرخ کردنی توسط شما کاهش پیدا کند. نتیجه می‌گیریم که غذاهای وگان، به صورت کلی سالم‌تر هستند! همچنین، تحقیقات نشان دهنده این هستند که خوردن غذاهای گیاهی باعث می‌شود تا پوست شفاف‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

فواید گیاه خواری در کاهش وزن

بسیاری از اشخاص همواره به دنبال روش‌های مختلفی هستند که با کمک آن‌ها به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنند و بتوانند لاغرتر و خوش اندام‌تر شوند؛ اما معمولا تمامی رژیم‌ها نمی‌توانند این هدف را برای آنان محقق کنند و گاها لازم است تا رژیم‌های بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را رعایت نمایند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید؛ توصیه ما به شما این است که برای مدتی رژیم وگان و گیاه‌خواری را امتحان کنید!

طبق تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته بر چندین نفر طی 18 هفته، دانشمندان و محققان به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که اشخاصی که در طول این مدت رژیم‌های گیاه‌خواری را استفاده نموده‌اند، موفق شده‌اند تا حدود 2 کیلوگرم بیشتر از افراد غیر گیاه‌خوار وزن کم کنند! همچنین، آزمایشات صورت گرفته بر 74 نفر به مدت 6 ماه که تمامی آن‌ها نیز به دیابت نوع 2 دچار بوده‌اند؛ نشان می‌دهد استفاده از برنامه غذایی گیاهی باعث شده است تا وزن آن‌ها 2 برابر بیشتر از افرادی که از دیگر رژیم‌ها استفاده می‌نموده‌اند، کاهش پیدا کند.

بیشتر بدانید  فواید تخم کتان برای مو

بررسی 6 مورد از فواید گیاه خواری

فواید گیاه خواری

به صورت کلی، می‌توان به صورت کلی ذکر کرد که شاخص توده بدنی افراد گیاه‌خوار نسبت به افرادی که گوشت می‌خورند، کمتر می‌باشد. در بخش زیر، 6 مورد دیگر از فواید گیاه خواری را تحت بررسی قرار داده‌ایم که مطالعه آن‌ها به افزایش آگاهی شما کمک خواهد کرد:

  1. کاهش فشار خون: افرادی که از مشکل فشار خون رنج می‌برند، با رعایت رژیم گیاه‌خواری قادر خواهند بود تا این مسئله را کنترل نمایند. پرهیز از مصرف غذاهای گوشتی و فرآوری شده، سبب می‌شود تا مشکل فشار خون افراد برطرف گردد.
  2. کاهش اوره در بدن: یکی دیگر از فواید گیاه خواری، این است که؛ می‌تواند مقدار اسید اوریک در بدن را کاهش دهد. معمولا، پزشکان برای افرادی که دچار این مشکل هستند، برنامه غذایی به خصوصی را تجویز می‌کنند که مقدار مصرف گوشت در آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. از این رو، می‌توان گفت که روی آوردن به گیاه‌خواری، می‌تواند باعث شود تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری گردد.
  3. افزایش طول عمر: شما با حذف مواد غذایی فرآوری شده از جمله گوشت قرمز، مرغ، سوسیس و حتی تخم مرغ، قادر خواهید بود تا درصد چربی اشباع شده را در بدن خود کاهش دهید که به دنبال این مسئله، کلسترول خون شما نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. تمامی این مسائل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا شما بدنی سالم‌تر داشته باشید و به طبع، عمر شما افزایش پیدا خواهد کرد.
  4. کنترل دیابت و قند خون: یکی از عوامل افزایش کلسترول و قند خون، مصرف گوشت و چربی بیش از اندازه است! بنابراین، می‌توان یکی دیگر از فواید گیاه خواری را جلوگیری از ابتلا به دیابت دانست. علاوه بر این موضوع، همانطور که پیش‌تر گفته شد؛ اشخاصی که به این مشکلات افزایش قند خون و دیابت دچار هستند، قادر خواهند بود تا با مصرف بیشتر مواد غذای گیاهی، این بیماری را کنترل نمایند.
  5. جلوگیری از اضافه وزن: در صورتی که به دنبال کم کردن وزن خود و رسیدن به یک وزن ایده‌آل هستید، بهتر است حتما گیاه‌خواری را در نظر بگیرید! گوشت منبع غنی از کربوهیدرات و چربی است که در نهایت سبب می‌شود تا کاهش وزن برای شما سخت‌تر، زمان‌بر و طاقت فرسا شود. اگر نگاهی به برنامه‌های غذایی رژیم‌های لاغری بیاندازید، متوجه می‌شوید که بیشتر از لبنیات، میوه، سبزیجات و غذاهای ساده‌تر در آن‌ها استفاده شده است.
  6. حمایت از محیط زیست: این مسئله، به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. برخی از افراد به دلیل علاقه زیاد به حیوانات و جلوگیری از کشتار آن‌ها، تصمیم به گیاه‌خواری می‌گیرند؛ اما برخی دیگر نیز معتقد هستند که برای حفاظت از محیط زیست و کره زمین، بهتر است مقدار خوردن گوشت بسیار کم شود یا در کل از برنامه غذایی حذف گردد. همانطور که می‌دانید، صنعت تولید غذاهای گوشتی و روند پخش آن در بازار، سبب می‌شود تا مقدار زیادی گازهای گلخانه‌ای آزاد گردد که برای اتمسفر زمین بسیار پرخطر خواهد بود.
بیشتر بدانید  برای درمان کمبود آهن چه بخوریم؟

بررسی 2 نوع مختلف گیاه‌خواری

به احتمال زیاد، شما نیز تاکنون عناوین “وجترین” و “وگان”، به گوشتان خورده است و می‌دانید که این دو اصطلاح، به انواع مختلف گیاه‌خواری اطلاق می‌یابند؛ اما تفاوت آن‌ها در چیست؟ به عنوان اولین نکته، لازم است که شما انواع مختلف گیاه‌خواری را بشناسید، فواید گیاه خواری را بدانید، برنامه غذایی خود را از منابع معتبر تهیه کنید و سپس اقدام به گیاه‌خوار شدن کنید! گیاه‌خواری تنها در صورتی که به روش اصولی و استاندارد انجام شود، نتایج و تاثیرات مفید و مثبتی را بر بدن شما خواهد داشت.

بسیاری از افراد، گمان می‌کنند همین که از خوردن گوشت پرهیز کنند و غذاهای گیاهی مصرف نمایند، کافی است؛ اما متاسفانه بیشتر آن‌ها روند صحیح گیاه‌خواری را انجام نمی‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود تا دچار ضعف بدنی گردند. همانطور که گفته شد، گیاه‌خواری تنها به معنی عدم مصرف گوشت نیست؛ بلکه به 2 دسته‌بندی کلی وگان و وجترین تقسیم‌بندی می‌گردد. وجترین‌ها، گیاه‌خوارانی هستند که از گوشت قرمز یا سفید تغذیه نمی‌کنند؛ اما با خوردن محصولات لبنیاتی و حیوانی همانند تخم‌مرغ، مشکلی ندارند. افرادی که برنامه تغذیه وگان را دنبال می‌کنند، علاوه بر گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ نیز مصرف نمی‌کنند! شما بایستی با در نظرگیری شرایط مختلف خود، هر یک از این برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی را انتخاب کنید.

در آخر، به یاد داشته باشید که؛ بهتر است گیاه‌خواری را تحت نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه آغاز کنید تا به شما برنامه غذایی دقیقی را ارائه دهد و همچنین تغییرات فیزیکی و روحیتان را کنترل نماید. بسیاری از افراد، برای حمایت از حیوانات به گیاه‌خواری روی می‌آورند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است بدانید که؛ مشورت نکردن با یک متخصص تغذیه حرفه‌ای و ماهر، تنها مشکلات، بیماری‌ها و ضعف بدنی شدید را برایتان به دنبال خواهد داشت! همچنین، اگر برای حفظ سلامتی خود و افزایش طول عمرتان، این مسیر را انتخاب کرده‌اید؛ توصیه ما به شما این است که پیش از اقدام به هر کار، با افراد دارای تجربه در این حوزه مشورت نمائید.

3 فواید گیاه خواری مهم برای سلامتی

فواید گیاه خواری مهم برای سلامتی

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در ابتدای مقاله، 3 مورد مهم از فواید گیاه خواری وجود دارند که در طولانی مدت بر سلامتی شما اثرگذار خواهند بود. اگر شما این فواید گیاه خواری را بدانید؛ به قطع یقین، بیشتر ترغیب خواهید شد تا خوردن گوشت را کنار بگذارید! کمک به بهبود یافتن سلامت قلب، جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان و افزایش سلامتی کلیه، 3 مورد از فواید گیاه خواری گفته شده هستند که در ادامه، بیشتر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کمک به بهبود یافتن سلامت قلب

انواع گوشت اعم از قرمز و سفید، دارای چربی‌های بسیار زیادی هستند که جذب شدن این چربی‌ها به بدن، باعث می‌شود تا کلسترول خون شما افزایش پیدا کند! افزایش کلسترول خون، مسبب می‌گردد تا رگ‌های قلب شما به خوبی تصفیه نشوند و عملکرد ماهیچه‌های قلب به مخاطره می‌افتد. این مسئله، در طولانی مدت، با استفاده زیاد از مواد گوشتی و فرآوری شده و همچنین با کهولت سن، بیشتر خود را نشان خواهد داد! شما می‌توانید با کاهش تدریجی مصرف گوشت و سپس حذف دائمی آن، بدن خود را از رسوب این چربی‌ها حفظ کنید. در نهایت انجام اینکار، بهبود گردش خون و سلامت قلب بیشتری خواهید داشت. به علاوه، امکان بروز سکته قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید  طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی در خانه

جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان

یکی دیگر از فواید گیاه خواری این است که؛ امکان ابتلا به سرطان به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد! به دلیل اینکه؛ مقدار آهن موجود در گیاهان همانند آهنی که از طریق گوشت به بدن جذب می‌شود، زیاد نیست و در نتیجه؛ بافت‌های بدن شما آسیبی نمی‌بینند. در واقع، مواد گیاهی زیادی هستند که منابع سرشار آهن می‌باشند؛ اما شیوه جذب آن‌ها به بدن متفاوت است و تنها در صورت کمبود آهن و نیاز بدن شما، جذب می‌گردند. در حالی که، آهن موجود در گوشت بدون در نظرگیری اینکه آیا بدن شما آهن کافی دارد یا خیر، جذب خواهد شد و همین مسئله، زمینه بروز بیماری‌های سرطانی و بافتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، بهتر است با گیاه‌خوار شدن امکان بروز چنین مشکلاتی را کاهش دهید.

افزایش سلامتی کلیه

کاهش یا حذف گوشت از رژیم غذایی، سبب می‌شود تا پروتئین‌های حیوانی از بدن حذف گردند. با کاهش این دسته از پروتئین‌ها، میزان اسیدیته بدن بیشتر می‌شود و همین مسئله، در نهایت موجب می‌گردد تا ضایعات بدن شما به مرور زمان دفع شوند و کلیه‌هایتان، سلامتی بیشتری را خواهند داشت! از این موضوع نتیجه می‌شود که؛ یکی از فواید گیاه خواری، تخلیه شدن ضایعات و سموم بدن به صورت دائمی است. شایان ذکر است که؛ بر اساس آمار، افراد گیاه‌خوار نسبت به گوشت خواران، دارای کلیه‌های بسیار سالم‌تری هستند.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را درباره فواید گیاه خواری، روش گیاه خوار شدن، رسپی‌ها و دستور غذاهای وگان و گیاهی بدست آورید؛ به شما پیشنهاد می‌شود که حتما به دیگر مقالات وبسایت بارادلند مراجعه کنید و آن‌ها را مطالعه نمائید! همچنین، شما می‌توانید انواع محصولات آماده، معتبر و سالم وگان را از جمله؛ کره مغزها، کلوچه و بیسکوییت، از فروشگاه اینترنتی بارادلند خریداری نمائید.

جمع‌بندی مقاله فواید گیاه خواری

در این مطلب، به بررسی کلی در رابطه با فواید گیاه خواری و دوری از مصرف گوشت، پرداخته شده است. همانطور که خواندید، گیاه‌خواران به دو دسته مختلف تقسیم می‌گردند که شامل وگان و وجترین می‌شوند. برخی از آن‌ها علاوه بر گوشت قرمز و سفید، از خوردن محصولات حیوانی همانند لبنیات و تخم‌مرغ نیز پرهیز می‌کنند. شما بایستی با توجه به شرایط و علاقمندی خودتان، هر یک از برنامه غذایی‌ها را انتخاب نمائید؛ اما فراموش نکنید که، بهتر است اینکار را تحت نظارت یک متخصص تغذیه انجام دهید و یا با پزشک خود مشورت کنید. انتخاب خوراک‌ها و غذاهایی که بتوانند مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کنند در روال گیاه‌خواری، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

منبع: peta.org.uk

دسته‌بندی سبک زندگی فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت