فواید شکلات تلخ و کاهش وزن سریع

بازدید: 1,466 بازدید
فواید شکلات تلخ
زمان مطالعه: 7 دقیقه

آیا شکلات تلخ برای لاغری موثر است؟ فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن چه هستند؟ ممکن است همه شما نسبت به تاثیرات شکلات تلخ در لاغری و کاهش وزن با استفاده از آن، مطالبی را دیده یا خوانده باشید؛ اما آیا ثبات علمی برای نشان دادن صحت این مسئله وجود دارد؟ اخیرا، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن شکلات تلخ می‌تواند تا حد قابل توجهی، قند خون شما را پایین بیاورد و به دنبال این واکنش در بدن، اشتهایتان کاسته می‌شود که سبب می‌گردد تا در ادامه روز  از خوردن غذاهای پرکالری یا پرکربوهیدرات پرهیز کنید! به بیان دیگر، می‌توان گفت که شکلات تلخ باعث می‌شود تا شما احساس گرسنگی کمتری داشته باشید! به صورت کلی، شکلات تلخ در مقایسه با دیگر انواع شکلات، سالم‌تر است؛ اما همچنان منبعی سرشار از شکر و قند می‌باشد. از این رو، بهتر است در خوردن آن تعادل را حفظ نمائید. شکلات‌هایی که از مقدار 70% کاکائو یا بیشتر برخوردار هستند، می‌توانند به کاهش وزن سریع شما کمک کنند و در کنترل فشار خونتان موثر واقع شوند. در ادامه این مطلب از وبسایت بارادلند، با ما همراه باشید تا فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن سریع را بررسی کنیم.

فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن

شکلات تلخ، دارای فیبر بالایی است و همچنین از مواد مغذی بیشتری نسبت به دیگر انواع شیرینی و شکلات برخوردار می‌باشد. به طبع، مقدار شکر و شیر به کار رفته در آن نیز کمتر خواهد بود. به همین خاطر، می‌توان گفت که شکلات تلخ می‌تواند در روند کاهش وزن شما موثر واقع شود. در کاکائو، مقدار زیادی ماده مغذی به نام “فلاونول” وجود دارد. در صورت مصرف این ماده، حساسیت بدن شما نسبت به ترشح انسولین، افزایش پیدا می‌کند. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که؛ فلاونول چیست؟

فواید شکلات تلخ

فلاونول‌ها نوعی پلی‌فنول هستند که به صورت طبیعی در برخی از گیاهان ترشح می‌شوند. این ماده خواص بسیاری دارد و به صورت شیمیایی در گیاهانی همچون؛ کاکائو، یافت می‌شود. فلاونول خاصیت آنتی‌اکسیدان بودن را دارا است که می‌تواند به بهبود بافت‌های بدن شما کمک بسیاری کند. از طرف دیگر، کاکائوی موجود در شکلات تلخ، میزان ترشح هورمون “گرلین” را کاهش می‌دهد و شما برای مدت طولانی‌تری، احساس سیری خواهید کرد!

تمامی موارد ذکر شده، بر اساس نتایج آزمایشات و مطالعاتی جمع‌آوری شده‌اند که بر روی تعدادی از افراد صورت گرفته‌اند؛ اما لازم به ذکر است که، برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر و صحیح‌تر، لازم است تا این آزمایشات بر روی جامعه آماری گسترده‌تری انجام گیرند تا بتوان به طور قطع، به فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن پی برد.

فواید شکلات تلخ و کنترل قند خون

تحقیقات نشان دهنده این است که؛ خوردن شکلات تلخ می‌تواند با افزایش حساسیت بدن نسبت به ترشح انسولین، به افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، کمک کند! افزایش حساسیت نسبت به انسولین، به این معنا است که؛ سلول‌های بدن می‌توانند قند موجود در سیستم گردش خون را جذب کنند و مقدار قند خون شما برای مدت طولانی بالا نخواهد ماند. در صورتی که قند خون به صورت ناگهانی بالا برود، در نهایت، افت شدیدی پیدا خواهد کرد که نتیجه آن، افزایش احساس گرسنگی و میل به خوردن غذاهای پرکالری خواهد بود. با وجود اینکه ارتباط مستقیم بین قند خون و مصرف شکلات مشخص است؛ اما لازم می‌باشد تا آزمایشات و مطالعات بیشتری درباره تاثیرات شکلات تلخ بر کاهش قند خون صورت گیرد.

بیشتر بدانید  6 خواص توت خشک برای کاهش وزن

فواید شکلات تلخ و کاهش اشتها

اگر به دنبال بهترین راه برای تامین قند خون و شکر مورد نیاز بدن خود هستید؛ خوردن شکلات تلخ یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود! تحقیقات متعددی انجام شده‌اند که نشان می‌دهند؛ خوردن یا حتی بوییدن شکلات تلخ، می‌تواند احساس نیاز شما به مصرف شیرینی و قند را رفع کند. به این دلیل که؛ سطح ترشح هورمون گرلین در بدن کاهش پیدا می‌کند و به خوبی کنترل می‌شود.

وظیفه هورمون گرلین، ایجاد احساس گرسنگی و اشتها در بدن است؛ اما زمانی که شما غذا می‌خورید و احساس سیری پیدا می‌کنید، ترشح این هورمون در بدن کاسته می‌شود که یکی از راهکارهای کاهش این هورمون در بدن نیز، خوردن شکلات تلخ است! البته، شما می‌توانید با مصرف انواع محصولات بدون قند و شکر نیز، این نیاز بدن خود را به مصرف شیرینی‌جات رفع نمائید! برای خرید محصولات بدون قند و خرید خوراکی بدون شکر، به فروشگاه آنلاین بارادلند مراجعه کنید!

مطالعات دیگری ثابت کردند؛ افرادی که در ابتدای روز مقداری شکلات تلخ میل نموده‌اند، در ساعات باقی مانده از روز احساس گرسنگی کمتری داشته‌اند و به همین خاطر، وعده‌های غذایی کم حجم‌تر، سبک‌تر و کم‌کالری‌تری را صرف نموده‌اند. لازم است به یاد داشته باشید که؛ خوردن شکلات شیری یا سفید، این تاثیرات را بر بدن شما نخواهند داشت! نتیجتا، شما می‌توانید برای افزایش تاثیر و فواید شکلات تلخ، آن را در وعده صبحانه رژیمی خود قرار دهید!

3 مورد مهم از فواید شکلات تلخ برای سلامتی

در این بخش از مقاله، قرار است تا به بررسی کلی در رابطه با 3 مورد از فواید شکلات تلخ بپردازیم که برخی از آن‌ها، مستقیما بر کاهش وزن و لاغری شما نیز اثرگذار هستند! اگر می‌خواهید شکلات تلخ را به عنوان یک ماده غذایی باارزش و مفید در برنامه رژیمی خود جای دهید، بهتر است اطلاعات بیشتری را درباره خواص مختلف آن کسب کنید. 3 مورد ذکر شده در بخش زیر، جزو مهم‌ترین فواید شکلات تلخ محسوب می‌شوند.

فواید شکلات تلخ و کاهش بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین فواید شکلات تلخ که دانشمندان به تازگی آن را کشف نموده‌اند؛ تقویت ماهیچه‌های قلب و جلوگیری از بروز سکته است! در یکی از مجلات و ژورنال‌های اروپایی، مقاله‌ای چاپ شده است که؛ نتایج این آزمایشات در آن انتشار یافته‌اند و بیانگر این موضوع هستند که؛ خوردن حداقل یک بار شکلات تلخ در طول هفته، می‌تواند احتمال وقوع سکته‌های قلبی را تا 8 درصد کاهش دهد! در واقع، خوردن شکلات تلخ سبب می‌شود تا مشکل گرفتگی رگ‌های قلب، بهبود یابد. در یکی دیگر از تحقیقات بسیار مهم که توسط روزنامه آمریکایی ” Clinical Nutrition” و در ماه مه سال 2021 چاپ شد؛ محققین این نتایج را دریافت کردند که؛ استفاده مستمر از شکلات تلخ می‌تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

بیشتر بدانید  طرز تهیه کیک رژیمی با آرد بادام از 0 تا 100

فواید شکلات تلخ

در آخر، بر اساس هر دو تحقیق، ثابت شده است که؛ این خواص و فواید شکلات تلخ تماما به خاطر وجود” فلاونوئیدها” در آن است که سبب افزایش سلامت قلب می‌شود. این ماده شیمیایی، موجب ترشح شدن اکسید نیتریک در بدن می‌شود که قابلیت کاهش فشار خون را دارا است. از این رو، بیماران دیابت نوع 2 نیز می‌توانند از شکلات تلخ برای افزایش سلامتی خون خود استفاده کنند!

فواید شکلات تلخ و کاهش فشار خون

ممکن است در ابتدا، خوردن شکلات برای بهبود بیماری‌های قند و دیابت آنچنان هوشمندانه بنظر نرسد؛ اما مطالعات نشان دهنده این هستند که؛ مصرف مقداری از شکلات تلخ به صورت روزانه، که درصد بیشتری از آن شامل کاکائو است، برای سلامت فشار و قند خون بسیار موثر خواهد بود! دلیل این امر آن است که؛ خوردن شکلات تلخ و کاکائو می‌تواند متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و کمک کند تا گلوکوز موجود در خون، به راحتی جذب بدن شود. البته، فراموش نکنید که؛ باید شکلات تلخ را جزو برنامه رژیمی سالم خود قرار دهید و آن را به صورت کنترل شده میل نمائید.

بر اساس مطالعاتی که در اکتبر سال 2017 انتشار یافتند، مشخص شد که؛ فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ، می‌توانند سبب کاهش میزان استرس در بدن افراد شوند! همین مسئله باعث شد تا محققین به این نتیجه برسند که؛ دلیل اصلی مقاومت انسولین در بدن نیز احتمالا همین موضوع است! در صورتی که حساسیت بدن شما نسبت به ماده انسولین افزایش پیدا کند، میزان مقاومت در برابر ترشح آن کمتر خواهد شد و در نتیجه، ریسک ابتلا به بیماری‌های دیابتی و قند خون کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش وزن سریع و فواید شکلات تلخ

همانطور که بنظر نمی‌رسید خوردن شکلات به کاهش قند خون کمک کند؛ شاید در ابتدا نیز منطقی نباشد که مصرف شکلات به کاهش وزن افراد کمکی کند! با این وجود، شکلات تلخ می‌تواند تا حد زیادی بر میزان اشتها و احساس گرسنگی افراد تاثیر داشته باشد که در نهایت، به کاهش وزن منجر می‌شود! به صورت کلی، خوردن کمی شکلات تلخ قبل یا بعد از وعده‌های غذایی اصلی، می‌تواند هورمون‌هایی را در مغز فعال سازد که سریع‌تر احساس سیری را در بدن شما ایجاد کنند.

البته، لازم است به یاد داشته باشید که؛ مصرف شکلات تلخ بیش از حد تعادل، نتیجه‌ای معکوس بر روند کاهش وزن شما خواهد داشت. همچنین، به خاطر داشته باشید، درست است که؛ فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن و حفظ سلامتی متعدد هستند؛ اما این ماده غذایی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین یک برنامه غذایی سالم و کامل شود! از این رو، بهتر است در کنار توجه به فواید شکلات تلخ و خوردن آن، یک برنامه غذایی رژیمی دقیق برای خود داشته باشید.

بیشتر بدانید  رژیم ضد التهاب از صفر تا صد و فواید آن

فواید شکلات تلخ

آزمایشات انجام شده بر روی شکلات تلخ، نشان می‌دهند که؛ پس از خوردن این ماده غذایی، در بدن شما به صورت نوعی فیبر مغذی و مقوی عمل می‌کنند و باعث می‌شوند تا برخی باکتری‌های مفید حین هضم غذا در معده شما ترشح گردند. همین مسئله، باعث می‌شود تا بدن بتواند به شکلی بهتر و موثرتر، مواد مغذی را جذب خود کند. زمانی که بدن شما یک متابولیسم و سوخت و ساز سالم و بدون مشکل داشته باشد، به راحتی وزن خود را متناسب و متعادل خواهد کرد!

تاثیرات شکلات شیری بر لاغری

اخیرا، کشف شده است که؛ حتی خوردن شکلات سفید یا شیری نیز می‌تواند با کم کردن اشتهای شما در طول روز، به کاهش وزنتان کمک کند! البته، تحقیقات انجام شده بر روی این مسئله، همچنان در حال ادامه هستند و بایستی مطالعات بیشتری درباره اثرات شکلات سفید بر لاغری یا سیستم متابولیسم بدن صورت گیرد. البته، بهتر است بدانید که؛ شکلات سفید در مقایسه با شکلات تلخ، دارای کالری بیشتری است و از این رو، مصرف آن در طول روز باید به مقدار بسیار کمتری کاهش پیدا کند.

در نهایت، دریافتیم که؛ فواید شکلات تلخ بر لاغری و بهبود عملکرد بدن، کاملا صحت علمی دارند و شما با مصرف متعادل این ماده غذایی، قادر خواهید بود تا وزن خود را طی مدت زمان کاهش دهید! نهایتا، اگر تمایل دارید تا محصولات رژیمی موثر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید؛ می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بارادلند سر بزنید و محصولات ما را تهیه فرمائید! همچنین، شما می‌توانید برای خرید پروتئین بار رژیمی، به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید.

جمع‌بندی مقاله فواید شکلات تلخ برای کاهش وزن

در این مقاله، سعی شده است تا بر اساس آزمایشات، تحقیقات و مطالعات علمی، فواید شکلات تلخ به ویژه برای کاهش وزن و لاغری بررسی شود. همانطور که خواندید، فواید شکلات تلخ متعدد هستند و شما با قرار دادن این وعده غذایی به صورت متعادل در برنامه رژیمی خود، قادر خواهید بود تا علاوه بر کمک به کاهش وزنتان، احتمال وقوع سکته قلبی یا ابتلا به انواع بیماری‌های دیابتی و قند خون را کاهش دهید! شکلات تلخ با افزایش حساسیت بدن نسبت به ترشح انسولین و کاهش اشتها، باعث می‌شود تا به مرور زمان میزان کالری‌های مصرفی بدن کاهش پیدا کنند و شما به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید! البته، به یاد داشته باشید که؛ شکلات تلخ نمی‌تواند جایگزین رژیم‌های غذایی حرفه‌ای و تخصصی شود و صرفا می‌تواند بخشی از آن‌ها باشد. از این رو، برای کاهش وزن بهتر و رسیدن به تناسب اندام، بهتر است تا برنامه غذایی رژیمی دقیقی را از پزشک یا متخصص تغذیه خود دریافت کنید!

منابع: everydayhealth & zoe.com

دسته‌بندی سلامت بدن فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت