روش تهیه 5 نوع از غذاهای گیاه خواری

بازدید: 1,510 بازدید
غذاهای گیاه خواری
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع غذاهای گیاه خواری چه هستند؟ در تهیه غذاهای گیاه خواری بهتر است از چه موادی استفاده شود؟ آیا غذاهای گیاه خواری برای بدن مفید هستند؟ در دنیای امروزه، بسیاری از افراد به دنبال کردن رژیم غذاهای گیاه خواری علاقمند هستند و به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند مواد غذایی را روزانه مصرف نمایند که منبع حیوانی ندارند و در تهیه آن‌ها از گوشت استفاده نشده است. این دسته از افراد، گیاه‌خوار یا وگان نام دارند! به صورت کلی، خوردن غذاهای گیاهی و پیروی از رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری، فواید بسیاری را برای بدن ما خواهند داشت. زیاده‌روی کردن در مصرف غذاهای گوشتی، مضراتی را برای بدن شما به همراه خواهد داشت. از این رو، بهتر است که سلامتی را فدای طعم لذیذ این دسته از غذاها و خوراکی‌ها نکنید و آن‌ها را کم کم از رژیم غذایی خود حذف نمائید! در این مقاله از وبسایت بارادلند، به بررسی 5 روش دستور تهیه غذا پرداخته‌ایم که برای افراد گیاه‌خوار مناسب هستند و آن‌ها می‌توانند از این غذاهای وگان استفاده نمایند. در ادامه، با ما همراه شوید تا این 5 غذا را با یکدیگر بررسی کنیم.

5 دستور تهیه غذاهای گیاه خواری و وگان

فواید گیاه خواری متعدد هستند اما؛ افرادی که به گیاه‌خواری روی‌آور می‌شوند، باید غذاها و خوراکی‌هایی را که در برنامه غذایی خود جای می‌دهند، با دقت انتخاب کنند! زیرا، اگر غذاهایی را به صورت روزانه مصرف کنند که نیازهای آنان را تامین نمی‌کنند یا مواد مغذی لازم برای بدن را جبران نمی‌کنند؛ به مرور زمان، دچار ضعف، سوء تغذیه و بیماری‌های مختلف جسمی و روحی خواهند شد! به صورت کلی، لیست‌ها و برنامه‌های غذایی پیشنهادی برای افراد گیاه‌خوار بسیار متنوع هستند و برخلاف باور مردم، اکثریت این خوراکی‌ها دارای طعم و بوی لذیذ و خوشایندی هستند! در بخش زیر، 5 نوع دستورالعمل مختلف را برای تهیه غذاهای گیاه خواری در اختیار شما قرار داده‌ایم.

پنکیک وگان

این مورد از غذاهای گیاه خواری، می‌تواند به عنوان صبحانه رژیمی و وگان شما مورد استفاده قرار گیرد! پنکیک وگان یا گیاه‌خواری، همانند پنکیک‌های عادی و معمولی خوشمزه است! با این تفاوت که در روند تهیه آن، از هیچگونه فرآورده حیوانی استفاده نمی‌گردد. به همین خاطر، می‌تواند به عنوان وعده‌ای غذایی مناسب برای افراد گیاه‌خوار محسوب شود.

مواد لازم برای تهیه پنکیک وگان

آرد برنج قهوه‌ای

4 قاشق غذاخوری

شیر سویا

1 پیمانه

نمک

1 قاشق مرباخوری

آرد بادام

4 قاشق غذاخوری

روغن نارگیل

به مقدار لازم

شربت افرا

2 قاشق مرباخوری

آرد جو دوسر

3 قاشق غذاخوری

کره بادام زمینی

به مقدار لازم

روغن گیاهی(روغن نارگیل یا…)

2 قاشق مرباخوری

برش میوه‌های فصل

به مقدار لازم

بکینگ پودر

1 قاشق غذاخوری

شکر نارگیل

2 قاشق غذاخوری

پودر کتان

1 قاشق غذاخوری

عصاره وانیل

2 قطره

طرز تهیه پنکیک وگان یا گیاه‌خواری

در ابتدا، بایستی آرد برنج قهوه‌ای را با آرد بادام، پودر کتان، نمک، بیکینگ پودر و آرد جو دوسر، به مقدار لازم ترکیب کنید! در ادامه، شیر را به مواد خشک ذکر شده اضافه نمائید. ترکیبات را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. در ادامه، شیر نارگیل را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید. سپس، شکر نارگیل را با مواد ترکیب نمائید. عصاره وانیل به همراه روغن گیاهی را به مواد اولیه پنکیک وگان خود بیافزائید و به خوبی همه آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. پس از اینکه ترکیبات را با یکدیگر کاملا مخلوط کردید و مایعی یکپارچه را بدست آوردید، بهتر است اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه در گوشه‌ای از آشپزخانه جا بیافتد.

بیشتر بدانید  بهترین صبحانه رژیمی برای کاهش وزن سریع چیست؟

غذاهای گیاه خواری

روغن گیاهی را به مقدار گفته شده، در یک ماهیتابه نچسب بریزید و سپس، با قاشقی به آرامی، از مواد پنکیک بردارید و داخل روغن بریزید. زمانی که پنکیک بر روی اجاق شروع به حباب زدن و سفت شدن کرد، آن را برگردانید تا طرف دیگر پنکیک نیز، کاملا بپزد. بعد از اینکه همه پنکیک‌ها را سرخ کردید، آن‌ها را بر روی یکدیگر بچینید و بین آن‌ها کره بادام زمینی بمالید. در آخر، شما می‌توانید برای تزئین روی پنکیک وگان خود، از شهد، شیره، عسل، کره بادام زمینی و برش‌های مختلف میوه، استفاده کنید!

غذای گیاه خواری زیره پلو

زیره، یکی از ادویه‌های معطر و خوش طعم است که در غذاهای ایرانی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه تنها در پخت برنج می‌توان از آن استفاده کرد؛ بلکه برخی زیره را در خورشت نیز مصرف می‌کنند! در این دستور تهیه غذا، ما نوعی پلو را با زیره آموزش داده‌ایم که شما می‌توانید آن را تهیه کنید. زیره پلو، بدون گوشت است و دارای طعمی بسیار خوشمزه می‌باشد. برخی از افراد این خوراکی را با نخودفرنگی و سویا درست می‌کنند. زیره پلو، غذایی مقوی است که می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین نماید. در بخش زیر، روش تهیه و مواد مورد نیاز برای تهیه این مورد از انواع غذاهای گیاه خواری را شرح داده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه زیره پلو

1 پیمانه

سویا

1 عدد

گوجه فرنگی

200 گرم

نخود فرنگی

1 عدد

پیاز

1 قاشق غذاخوری

زیره

3 پیمانه

برنج

به میزان لازم

نمک و فلفل

1 قاشق مرباخوری

زردچوبه

به مقدار لازم

روغن مایع

طرز تهیه زیره پلو

در ابتدا، بایستی یک کاسه برنج را خیس کنید و اجازه دهید تا 2 ساعت در آب بماند. سپس، سویا را در آب بریزید و بعد از 15 دقیقه، آن را کاملا آبکشی کنید. پیاز را خلالی برش بزنید و آن را در مقداری روغن تفت دهید تا کاملا طلایی رنگ شود. سپس، زردچوبه را به همراه سویا، نمک و فلفل، به آن اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز کاملا سرخ شد، حرارت زیر اجاق را کم کنید و درب قابلمه را بر روی آن قرار دهید. یک قابلمه دیگر را بردارید، آن را پر از آب کنید و نخودها را در آن بریزید. قابلمه را بر روی گاز قرار دهید و کمی نمک، به نخودها اضافه کنید.

غذاهای گیاه خواری

در ادامه، اجازه دهید تا ترکیب مورد نظر به جوش آید. گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کنید و زیره را به آن‎‌ها بیافزائید تا طعم آن‌ها تغییر کند. سپس، گوجه فرنگی‌ها را بپزید. برنج خود را آبکشی کنید و آن را بر روی گاز بگذارید تا دم بکشد. برای سرو کردن غذا، مواد را به صورت لایه لایه بین برنج بریزید و مقداری دیگر زیره بر روی آن لایه‌ها اضافه کنید. هم‌اکنون غذای شما آماده است و می‌توانید نوش جان کنید!

بیشتر بدانید  رژیم کم چرب چیست و چه مزایایی دارد؟

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع سالاد رژیمی برای لاغری

غذای گیاه خواری لوبیا سبز و قارچ

این نوع از انواع غذاهای گیاه خواری، غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی است! از این رو، می‌تواند برای رژیم گیاه‌خواری شما کاملا مناسب باشد. شما می‌توانید این خوراکی را در وعده‌های نهار یا شام استفاده کنید و همچنین، در صورت تمایل، می‌توانید به عنوان یک میان وعده ساده، آن را تهیه نمائید. یکی از جایگزین‌های بسیار مناسب برای گوشت، قارچ است! بنابراین، شما می‌توانید در هر وعده غذایی خود، قارچ را به جای گوشت استفاده کنید؛ زیرا، این ماده غذایی سرشار از پروتئین می‌باشد.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا سبز و قارچ

2 پیمانه

قارچ خرد شده

1 پیمانه

لوبیا سبز خرد شده

1 عدد بزرگ

سیب‌زمینی

2 عدد بزرگ

گوجه‌فرنگی

1 عدد متوسط

پیاز

2 قاشق غذاخوری

رب گوجه‌فرنگی

2 قاشق غذاخوری

آبلیمو یا لیموی تازه

به مقدار لازم

نمک،زردچوبه و فلفل سیاه

طرز تهیه خوراک لوبیا سبز و قارچ

در اولین مرحله، شما باید لوبیا را در ظرفی بریزید و آن را به مدت 20 دقیقه، در آب بجوشانید! سپس، بعد از اینکه لوبیا کاملا جوشانیده شد، آن را آبکش کنید. پیاز خرد شده را به مقدار لازم، در داخل روغن بریزید و بر روی اجاق قرار دهید. پیاز را تفت دهید تا زمانی که رنگ آن طلایی شود. قارچ را همراه با پیاز تفت دهید و سپس، گوجه را به ترکیبات اضافه کنید. سیب‌زمینی را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید و آن را جداگانه سرخ نمائید. لوبیا را به ترکیبات پیاز و قارچ اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید.

غذاهای گیاه خواری

در ادامه، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌ها را داخل خوراک بریزید تا تفت داده شوند. در آخر، مقداری آب با دمای ولرم یا گرم را به ترکیبات اضافه کنید و اجازه دهید تا خوراک شما بر روی حرارت پائین، پخته شود. نهایتا، خوراک شما آماده سرو خواهد بود و شما می‌توانید سیب‌زمینی سرخ شده را در کنار بشقاب خود برای تزئین قرار دهید و سپس نوش جان کنید!

غذای گیاه خواری بادمجان سوخاری

این گزینه از انواع غذاهای گیاه خواری، یکی از لذیذترین غذاهایی است که شما می‌توانید آن را به برنامه غذایی گیاه‌خواری یا وگان خود اضافه کنید! البته، برای تهیه غذای گیاه خواری بادمجان سوخاری، به برخی مواد اولیه به خصوص احتیاج خواهید داشت که در بخش زیر، به تمامی آن‌ها اشاره شده است. همچنین، به یاد داشته باشید که؛ اگر می‌خواهید خوراک شما رژیمی بوده و از کالری کمتری برخوردار باشد، بهتر است برای تهیه آن از فر استفاده کنید.

غذاهای گیاه خواری

مواد لازم برای تهیه بادمجان سوخاری

2 یا 3 عدد متوسط

بادمجان

به مقدار لازم

نمک دریایی

2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون

طرز تهیه خوراک بادمجان سوخاری

اول بادمجان‌ها را کاملا بشوئید، آن‌ها را با استفاده از یک دستمال یا حوله خشک کنید و سپس، به قطعات کوچک یا متوسط آن‌ها را برش دهید. سپس، این برش‌ها را به کمی روغن زیتون آغشته کنید و بر روی آن‌ها نمک بریزید. یک عدد کاغذ روغنی را بر روی سینی فر پهن نمائید و بادمجان‌ها را تک به تک، بر روی سینی بچینید. نهایتا، دمای فر را بر روی 180 درجه قرار دهید و به مدت 25 دقیقه، بادمجان‌ها را در فر باقی بگذارید. در آخر، بادمجان شما آماده سرو خواهد بود!

بیشتر بدانید  خرید شیرین کننده استویا بدون کالری ارزان

غذای گیاه خواری کال کباب

ماده غذایی اصلی که باید در این مورد از انواع غذاهای گیاه خواری، تحت استفاده قرار گیرد؛ بادمجان کبابی است! همچنین، یکی از مزیت‌هایی که این خوراکی خوشمزه دارد، این است که؛ شیوه طبخ بسیار آسانی دارد و در کمترین زمان آماده می‌شود. در ادامه، به تمامی مواد اولیه‌ای که برای تهیه این خوراکی به آن‌ها احتیاج خواهید داشت، اشاره شده است.

مواد لازم برای تهیه کال کباب

به اندازه نیم کیلوگرم

بادمجان کبابی

یک دوم پیمانه

آب انار ترش

نصف پیمانه

گردو خرد شده
یک سوم پیمانه

نعنا خرد شده

به مقدار لازم

گلپر و نمک

یک بوته

سیر

طرز تهیه خوراک کال کباب

در اولین مرحله از تهیه غذای گیاه خواری کال کباب، بایستی بادمجان‌ها را کباب کنید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس، کاملا بادمجان‌ها را له کنید! گردو و سیر خرد شده را با پوره بادمجان، ترکیب کنید و هم بزنید تا کمی مخلوط شود. در ادامه، نعنا، آب انار، گلپر و نمک را به کال کباب خود اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید. در نهایت، ترکیب کال کباب را به مدت 3 تا 4 ساعت در داخل یخچال قرار دهید و بگذارید تا کاملا خنک شده و آماده سرو شود.

غذاهای گیاه خواری

در صورتی که تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را درباره غذاهای گیاه خواری بدست آورید و دستور تهیه غذاهای متنوع‌تری را برای رژیم گیاه‌خواری خود بیابید، می‌توانید به دیگر مقالات وبسایت بارادلند مراجعه کنید و آن‌ها را مطالعه فرمائید! همچنین، شما می‌توانید جهت خرید محصولات وگان یا خرید محصولات رژیمی سالم و مقوی، به صفحه فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید!

جمع‌بندی مقاله غذاهای گیاه خواری

در این مطلب، به بررسی کلی در رابطه با دستورالعمل و طرز تهیه 5 نوع از غذاهای گیاه خواری پرداخته شد. شما می‌توانید این غذاها، خوراکی‌ها و میان وعده‌های معرفی شده را در برنامه غذایی وگان خود جای دهید! در بیشتر این موارد، از هیچ نوع محصول لبنیاتی یا حیوانی استفاده نشده است و تمامی روغن‌ها و ترکیبات اولیه بکار برده شده، گیاهی هستند. البته، شما می‌توانید در صورت تمایل، به جای شیر سویا از شیر گاو استفاده کنید یا به جای روغن زیتون، کره را برای سرخ کردن مواد غذایی خود بکار ببرید و هیچ مانعی از این بابت وجود نخواهد داشت.

دسته‌بندی رسپی وجترین (گیاه خواری) فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت