خرید اول ماهت رو سالم بخر ! این یه خریده به صرفست تا 25 % تخفیف

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک چه هستند؟

بازدید: 1,954 بازدید
میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک
زمان مطالعه: 7 دقیقه

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک شامل چه مواردی می‌شوند؟ آیا قرار دادن میوه در هرم غذایی رژیم کتوژنیک ضرر دارد؟ رژیم کتوژنیک، رژیمی است که پایه و اساس آن بر مبنای محدود نمودن میزان مصرف کربوهیدرات ایجاد شده است! از طرف دیگر، میوه‌ها معمولا کربوهیدرات بالایی دارند و به همین علت، افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند باید درصد استفاده از انواع میوه‌ها را محدود نمایند. با وجود این نکته، برخی میوه‌ها نیز هستند که خوردن آن‌ها برای افراد تحت رژیم کتوژنیک ایرادی ندارد؛ اما اینکار بایستی به شکلی کنترل شده انجام پذیرد. در این مقاله از وبسایت بارادلند، انواع میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک مورد بررسی قرار داده شده‌اند. اگر شما نیز قصد دارید تا جهت کاهش وزن رژیم کتوژنیک را دنبال کنید، بهتر است اطلاعات خود را نیز در زمینه میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک افزایش دهید تا بتوانید به بهترین شکل نتیجه را میسر کنید!

رژیم لاغری کتوژنیک و عملکرد آن

رژیم غذایی کتوژنیک

Ketosis” اصطلاحی می‌باشد که واژه “کتوژنیک” از آن برگرفته شده است. این اصطلاح به فعالیتی در بدن اشاره دارد که در اثر کاهش حجم کربوهیدرات اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید؛ بدن شما انرژی و سوخت خود را از تبدیل قند و کربوهیدرات به گلوکز بدست می‌آورد. همچنین، میزانی از این کربوهیدرات‌ها در کبد و ماهیچه‌های شما ذخیره می‌شود. زمانی که بدن نیاز به قند و کربوهیدرات بیشتری برای سوختن و تامین انرژی احتیاج پیدا کند، به این بخش‌ها مراجعه می‌کند؛ اما شایان ذکر است که، این میزان تنها برای 8 الی 12 ساعت تامین سوخت بدن کافی خواهد بود. در صورتی که پیش از سوخت کامل این کربوهیدرات‌های ذخیره شده، انرژی و مواد غذایی تازه‌ای به بدن وارد شود، به صورت چربی ذخیره خواهد شد!

حال برای اینکه بتوانید وزن خود را کاهش دهید، باید اجازه دهید تا تمامی انرژی‌های ذخیره شده در بدن به شکل کربوهیدرات و گلوکز، سوخت شده و از بدن خارج شوند تا در نهایت بتوانید به سوزاندن چربی‌های خود بپردازید. لازمه انجام اینکار، این است که کربوهیدرات و قند بیشتری وارد بدن نشود تا سیستم تامین انرژی بدن مجبور شود از انرژی‌های ذخیره شده استفاده کند. همچنین، پیش‌تر به این مسئله اشاره شد که؛ این انرژی‌های ذخیره شده تنها برای 8 تا 12 ساعت کافی خواهند بود. از آن به بعد، بدن شروع به سوخت چربی و پروتئین می‌کند تا انرژی خود را تامین نماید.

رژیم کتوژنیک، کاملا بر اساس این روند ایجاد شده است تا با ارائه یک برنامه غذایی جدید به شما، باعث شود فرآیند لاغری به خوبی ادامه پیدا کند. زمانی که شما رژیم کتوژنیک را رعایت می‌کنید؛ بایستی میزان مصرف کربوهیدرات را به 10 الی 20 درصد در طول روز برسانید و از طرف دیگر، بیشتر چربی و غذاهای پروتئین‌دار مصرف کنید تا بدن مجبور به سوخت آن‌ها شود. انجام اینکار، پروسه سوخت چربی‌های ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهد؛ چون منبع انرژی دیگری برای استفاده وجود نخواهد داشت.

بیشتر بدانید  طرز تهیه انواع سالاد رژیمی برای لاغری

معمولا، برنامه رژیم غذایی کتوژنیک، اقلامی را به شما پیشنهاد می‌دهد که به کاهش احساس گرسنگی‌تان کمک می‌کنند. همچنین، به یاد داشته باشید که؛ نبایستی به هیچ عنوان مواد غذایی دارای کربوهیدراتی که به سرعت هضم و جذب بدن می‌شوند را مصرف کنید! زیرا این مسئله باعث کندتر شدن فرآیند کاهش وزن شما خواهد شد. برخی از میوه‌ها در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند! به صورت کلی، میوه‌ها دارای قند طبیعی و کربوهیدرات بالایی هستند که به راحتی جذب بدن می‌گردند. به همین علت، رژیم شما را دچار مشکل خواهند کرد؛ اما با توجه به اینکه نمی‌توان میوه را به صورت کامل از برنامه غذایی حذف کرد، بهتر است میزان مصرف آن را به حد کنترل شده رساند. به منظور انجام اینکار، در بخش زیر انواع میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک را برای شما مورد بررسی قرار داده‌ایم.

لیست میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

همانطور که گفته شد؛ برنامه غذایی کتوژنیک نوعی رژیم است که در آن درصد استفاده از کربوهیدرات به حداقل می‌رسد و از طرف دیگر، میزان مصرف چربی توسط فرد، بالاتر می‌رود. به بیان دیگر، میزان کاهش یافته مصرف کربوهیدرات با چربی جایگزین می‌شود. این شیوه تامین انرژی و سوخت بدن، باعث می‌شود تا درصد سوزاندن چربی‌های ذخیره شده به شدت افزایش پیدا کند و کاهش وزن سریع‌تر اتفاق بیافتد.

به دلایل ذکر شده، شما بایستی از میوه‌هایی استفاده کنید که علاوه بر تامین مواد معدنی و فیبر لازم برای بدن، به کاهش وزنتان نیز کمک به سزایی می‌کنند. در حقیقت، برخی از میوه‌ها دارای مقدار کربوهیدرات بسیار کمی هستند که همین امر سبب می‌شود تا آن‌ها جزو دسته‌بندی میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک قرار گیرند! در این بخش از مطلب، قرار است تعدادی از این میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک را نام ببریم تا شما بتوانید با اطمینان خاطر آن‌ها را جزو برنامه غذایی خود بگذارید.

آووکادو

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

این میوه، در اصل جزو دسته‌بندی سبزیجات قرار می‌گیرد؛ اما به گفته برخی منابع، با توجه به مشخصه‌های بیولوژیکی که دارد، می‌تواند به عنوان میوه نیز مصرف شود. این میوه، دارای مقدار کربوهیدرات بسیار پایینی، حدود 8.5 گرم، می‌باشد و از طرف دیگر، دارای چربی‌های بسیار مفید، طبیعی و سالمی است که برای تقویت ماهیچه‌های قلب نیز بسیار سودمند هستند. از این رو، می‌توان آووکادو را جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک قرار داد. این میوه، دارای پتاسیم، ویتامین C و فولات است و نه تنها برای کاهش وزن جزو خوراکی‌های مناسب به شمار می‌رود؛ بلکه در کل خواص بسیاری دارد.

توت‌فرنگی

این میوه مغذی، دارای فواید بسیاری است و نه تنها بر لاغری شما تاثیر شگفت‌انگیزی دارد؛ بلکه خواص درمانی دیگری را نیز دارا است! توت فرنگی، از فیبر بالا و کربوهیدرات بسیار ناچیزی تشکیل شده است و در نهایت، جزو دسته‌بندی میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک قرار می‌گیرد. استفاده مستمر از این میوه خوشمزه، می‌تواند به شما برای کاهش وزن سریع‌تر کمک بسزایی کند. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که؛ مقدار کربوهیدرات موجود در توت فرنگی حدود 11.7 به ازای هر 152 گرم است. توت فرنگی نه تنها دارای ویتامین C بالا و فولات است؛ بلکه دارای منگنز نیز می‌باشد.

بیشتر بدانید  برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

هندوانه

این میوه آبدار و خوش طعم، به صورت میانگین دارای 11.5 گرم کربوهیدرات و 0.5 گرم پروتئین است که این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا در نهایت جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک محسوب گردد. علاوه بر این مورد، هندوانه از گزینه‌های بسیار عالی برای هیدراته کردن بدن نیز، به شمار می‌رود. هندوانه و توت فرنگی، به این دلیل که دارای مقدار کربوهیدرات بالاتری نسبت به آووکادو هستند؛ بهتر است به مقدار کمتری در طول روز استفاده شوند. از این رو، بهتر است به یاد داشته باشید که مقدار استفاده از این میوه‌جات را در طول روز با دیگر مواد خوراکی دارای کربوهیدرات، به درستی تنظیم کنید. هندوانه، از ریزمغذی‌هایی همانند؛ پتاسیم، ویتامین C و مس برخوردار است و همچنین، دارای مقدار آنتی اکسیدان بالایی می‌باشد که سبب می‌شود بهبود آسیب‌های سلولی سریع‌تر انجام شود.

گوجه‌فرنگی

معمولا، مردم گوجه‌فرنگی را جزو سیفی‌جات حساب می‌کنند و گاها حتی آن را جزو سبزیجات می‌دانند؛ اما واقعیت این است که از لحاظ گیاه‌شناسی، گوجه‌فرنگی نوعی میوه است! مقدار کربوهیدرات در هر 185 گرم از این میوه، حدود 7 گرم می‌باشد. همچنین، برای این میزان، مقدار 2 گرم فیبر نیز در نظر گرفته شده است.

لیمو ترش

یکی از محبوب‌ترین مرکبات که می‌توان از آن جهت طعم دادن به غذا و تهیه نوشیدنی‌های متنوع استفاده کرد؛ لیمو است! کربوهیدرات موجود در این میوه نزدیک به 5.5 گرم است و همچنین، دارای 1.5 گرم فیبر نیز می‌باشد. شما می‌توانید برای دلپذیرتر کردن غذاهای خود، از این میوه استفاده کنید و حتی آن را به صورت نوشیدنی‌های مختلف “موهیتو” و “لیموناد” درآورید و به این شکل آن را مصرف نمائید. لیمو ترش، منبعی غنی از “پکتین‌ها” است. پکتین، نوعی فیبر طبیعی است که می‌تواند به تثبیت قند خون کمک کند. به علاوه، می‌توان لیمو ترش را میوه‌ای سرشار از ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B6 در نظر گرفت.

تمشک

این میوه یکی از پرطرفدارترین انواع توت است که تنها دارای 7 گرم کربوهیدرات در هر 123 گرم می‌باشد! تمشک، منبعی از ویتامین C، پتاسیم، مس و منگنز محسوب می‌شود که دارای آنتی‌اکسیدان به مقدار بالایی نیز می‌باشد. یکی از فواید تمشک این است که؛ به کاهش التهاب‌های بدن کمک فراوانی می‌کند.

هلو

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک-هلو

این میوه خوشمزه و لذیذ، تقریبا دارای 14 الی 15 گرم کربوهیدرات است که، در مقایسه با میوه‌های ذکر شده تا این بخش از مقاله، جزو پر کربوهیدرات‌ترین‌ها بوده است! از این رو، بهتر است میوه هلو را به صورت محدودتر استفاده کنید تا تعادل رژیم شما را بر هم نزند. البته، هلو دارای خواص بسیاری است! به عنوان مثال؛ این میوه دارای ویتامین C و A، پتاسیم و نیاسین می‌باشد. همچنین میوه هلو برای التهابات گلو نیز بسیار مفید است و شما می‌توانید در زمان سرماخوردگی آن را برای بهبود سریع‌تر خود مصرف کنید.

بیشتر بدانید  تاثیر تغذیه بر ریزش مو و راز طلایی پیشگیری از آن

طالبی

در این میوه آبدار، تقریبا حدود 12.7 گرم کربوهیدرات وجود دارد. از این رو شما می‌توانید با خیال راحت آن را حین رژیم خود مصرف کنید. طالبی در هر 156 گرم، تقریبا دارای 1.5 گرم فیبر است. با توجه به اینکه این خوراکی طبیعی دارای “بتاکاروتن” می‌باشد، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی شما را افزایش دهد و به تقویت چشم‌ها نیز کمک شایانی کند! در آخر، اگر به دنبال منبعی مغذی از پتاسیم و فولات هستید؛ باید حتما طالبی را در برنامه تغذیه خود جای دهید.

میوه ستاره‌ای

این میوه در اکثر نقاط جهان تحت عنوان “Caramcola” شناخته می‌شود. میوه ستاره‌ای بیشتر در مناطق جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود و در حقیقت نوعی میوه گرمسیری و استوایی است. به همین علت، ممکن است در بعضی از بخش‌های کشور ما به سختی پیدا شود. میوه ستاره‌ای، به علت کمیاب‌تر بودن طرفداران کمتری نیز دارد؛ اما با توجه به اینکه دارای 7 گرم کربوهیدرات است؛ دسته‌بندی آن جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک کاملا شایسته و به جا خواهد بود. علاوه بر این موارد، میوه ستاره‌ای دارای فیبر بالایی نیز می‌باشد که باعث می‌شود هضم غذا توسط دستگاه گوارش شما راحت‌تر انجام پذیرد.

در نهایت، سه خوراکی و میوه دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند جزو میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک محسوب شوند و شامل؛ نارگیل، زیتون سبز و زیتون سیاه می‌باشند. به یاد داشته باشید که؛ خوردن هر مقدار از این میوه‌جات در طول روز باید به صورت کنترل شده انجام شود تا بتوانید بهترین نتیجه را از رژیم کتوژنیک خود کسب نمائید. در آخر، اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری را در رابطه با محصولات کتوژنیک، محصولات رژیمی، تغذیه ورزشی و انواع صبحانه رژیمی کسب نمائید؛ می‌توانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی بارادلند مراجعه فرمائید.

جمع‌بندی مقاله میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

در این مطلب از وبسایت بارادلند، سعی شده است تا تمامی میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک مورد بررسی قرار گیرند. همچنین، در ابتدای مقاله به شرح کلی این نوع رژیم و نحوه عملکرد آن پرداخته شد تا شما بتوانید درک بالاتری از آنچه در بدنتان رخ می‌دهد، داشته باشید! در رژیم کتوژنیک، بهتر است میزان مصرف کربوهیدرات به حداقل میزان ممکن برسد و از طرف دیگر، استفاده از چربی، پروتئین و دیگر مواد مغذی افزایش پیدا کند. از این رو، شما بایستی میوه‌هایی که کربوهیدرات بالایی دارند را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به جای آن‌ها، از میوه‌هایی که در این مقاله به آن‌‌ها اشاره شده است، استفاده نمائید!

دسته‌بندی رژیم و تغذیه فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت