خواص حلوا ارده چه هستند؟

بازدید: 986 بازدید
خواص حلوا ارده
زمان مطالعه: 8 دقیقه

حلوا ارده چیست و خواص حلوا ارده چه هستند؟ این خوراکی مقوی و مفید، در واقع ترکیبی از تخم‌مرغ، شکر، هل، چوبک و ارده است که به شکل خمیری کرم رنگ درآمده و می‌تواند به عنوان صبحانه و یا عصرانه، سرو شود. برای خوش طعم‌تر کردن این خوراکی، از خلال پسته و یا دانه‌های کنجد استفاده می‌کنند. معمولا، در طرز تهیه حلوا ارده از شکر استفاده می‌شود؛ اما بعضا، برای شیرین کردن این خوراکی می‌توان از عصاره کشمش، شیره انگور، عسل و یا شیره خرما نیز استفاده کرد! حال ممکن است برایتان این سوال بوجود بیاید که؛ چوبک چیست و چرا باید در حلوا ارده از آن استفاده کرد؟ این ماده، در واقع نوعی شیره گیاهی است که برای شیرین‌تر کردن و سفت کردن حلوا ارده به کار می‌رود. ارده نیز، مایعی کرمی رنگ است که طعمی گس و تقریبا تلخ دارد و به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی برای تهیه حلوا ارده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارده بکار برده شده در حلوا، از کنجد تفت داده شده بدست می‌آید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا خواص حلوا ارده را بررسی کنیم.

خواص حلوا ارده و نحوه نگهداری آن

تفاوتی ندارد که حلوا ارده را به صورت آماده از فروشگاه تهیه می‌کنید یا با ترکیب مواد اولیه آن، نوع خانگی حلوا ارده را در منزل حاضر می‌کنید؛ لازم است به یاد داشته باشید که، این خوراکی حتما باید در محلی خنک و خشک نگهداری شود. در غیر این صورت، دوام زیادی نخواهد داشت و ممکن است به سرعت خراب شود! معمولا، از زمانی که حلوا ارده را تهیه می‌کنید تا 4 ماه بعد، می‌توانید آن را استفاده کنید. زمانی که حلوا ارده را برای مدت زمانی طولانی در محلی ساکن قرار دهید، بخش جامد آن کمی ته نشین می‌شود و روغن زلال و شفافی، بر روی سطح حلوا ارده ظاهر می‌گردد. این مسئله کاملا طبیعی است و لزومی به نگرانی ندارد؛ تنها کافی است تا کمی حلوا ارده را هم بزنید تا روغن آن حل شود و سپس، قابل استفاده خواهد بود.

معمولا، برای میل نمودن ارده خام، باید حتما از عسل یا شیره‌ای با طعم شیرین استفاده کرد؛ اما، حلوا ارده به تنهایی قابل خوردن خواهد بود و بسیار خوشمزه است! به دلیل واکنش‌های شیمیایی که بین شکر و روغن کنجد در تهیه حلوا ارده اتفاق می‌افتد، این محصول اندکی سفت می‌شود و همانند ارده، رقیق نیست!

خواص حلوا ارده

مهم‌ترین خواص حلوا ارده، به دلیل وجود روغن کنجد و ارده‌ای ایجاد شده‌اند که در روند تهیه آن، استفاده می‌شوند! بنابراین، برای شناخت خواص حلوا ارده، باید به خواص این دو ماده خوراکی رجوع کرد. یکی از خواص حلوا ارده، فاقد کلسترول بودن آن است. روغن و چربی موجود در حلوا ارده، از کنجد گرفته شده است که پس از استفاده، باعث می‌شود در بدن نوعی چربی سالم و مفید با نام HDL افزایش پیدا کند. به علاوه، حلوا ارده حاوی انواع امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است و دارای مقدار زیادی اسیدهای اولئیک می‌باشد.

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص حلوا ارده، این است که؛ استفاده از مقدار زیاد کنجد در آن، سبب شده تا حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیاری باشد! این مواد، ضد سرطان هستند و می‌توانند به بافت‌های بدن شما کمک کنند تا بهبود یابند. به صورت کلی، محصولات کنجدی، دارای املاح زیادی از جمله؛ منیزیم، فسفر، کلسیم، روی، مس و ویتامین‌های B و E هستند. این املاح، سبب تقویت استخوان و کاهش احتمال پوکی استخوان در بدن می‌شوند. همچنین، شما با مصرف این مواد معدنی و مقوی، می‌توانید به رفع کم خونی و فقر آهن بدن خود کمک کنید. در نهایت، یکی دیگر از خواص حلوا ارده این است که؛ حملات میگرنی افراد را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید  راهکارهای موثر برای رفع سردی معده کدام اند؟

بیشتر بخوانید: جو دوسر پرک چیست و چه فوایدی دارد؟

4 مزیت حلوا ارده که حتما باید بدانید!

در این بخش، به بررسی و توضیح 4 خواص حلوا ارده پرداخته‌ایم. این خواص، به شما کمک می‌کنند تا انرژی بدن خود را افزایش دهید و سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. همچنین، حلوا ارده، برای تقویت حافظه بسیار مفید خواهد بود. این 4 خواص حلوا ارده که بسیار مهم هستند، به شرح زیر می‌باشند:

  1. این ماده خوراکی، دارای طبع گرم و مرطوبی است. از این رو، از لحاظ طب سنتی برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند، بسیار توصیه می‌شود! در واقع، مصرف حلوا ارده به افراد سردمزاج کمک می‌کند تا طبع بدن خود را متعادل کنند.
  2. افرادی که به ورزش‌های سنگین همچون بدنسازی یا کوهنوردی علاقمند هستند؛ می‌توانند حلوا ارده را به عنوان یک صبحانه و یا میان وعده کم حجم و انرژی‌زا، مصرف نمایند؛ زیرا، حلوا ارده در حجم کم می‌تواند احساس سیری زیادی را در افراد بوجود آورد و برای مدتی طولانی، آن‌ها را از خوردن و صرف نمودن وعده‌های غذایی بیشتر، بی‌نیاز کند.
  3. همانطور که گفته شد؛ یکی از خواص حلوا ارده این است که، املاح معدنی و ویتامین‌های بسیاری را دارا است! از این رو، افراد مسن و یا کودکان می‌توانند این خوراکی را به عنوان یک صبحانه کامل میل نمایند تا به تقویت بدن خود کمک کنند.
  4. حلوا ارده، تاثیر بسیار مثبت و بسزایی بر حافظه افراد دارد! بنابراین، شما می‌توانید برای افزایش قدرت یادگیری خود، به صورت مستمر حلوا ارده را جزو برنامه تغذیه خود قرار دهید. به ویژه، دانش‌آموزان و دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند حافظه خود را با مصرف بیشتر حلوا ارده، تقویت کنند.

لازم به ذکر است که؛ افرادی که دارای طبع گرم هستند؛ بهتر است زیاد حلوا ارده مصرف نکنند! این ماده غذایی باعث هرچه گرم‌تر شدن طبع آن‌ها خواهد شد و ممکن است سیستم بدنی آن‌ها بهم بریزد و این مسئله خود را به صورت جوش‌ها و آکنه‌های پوستی، نشان دهد!

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک 2023

10 خواص حلوا ارده برای سلامتی

همانطور که پیش‌تر به این نکته اشاره شد؛ مصرف حلوا ارده به دلیل اینکه دارای املاح بسیار بالایی است؛ سبب می‌شود تا شما بتوانید به خوبی انرژی بدن خود را از آن تامین کنید! برخی دیگر از خواص حلوا ارده شامل؛ درمان و بهبود یبوست، بهبود انواع بیماری‌های عفونتی و رشد و حفاظت از مو هستند.

درمان و بهبود بیماری یبوست با حلوا ارده

یکی از خواص حلوا ارده، این است که به تحریک روده کمک می‌کند و اگر شما دچار مشکلاتی از جمله یبوست شده باشید؛ می‌توانید با مصرف کمی حلوا ارده، این بیماری را رفع نمائید! حتی اشخاصی که به بیماری بواسیر مبتلا شده‌اند نیز می‌توانید با قرار دادن حلوا ارده در برنامه تغذیه خود، این بیماری را تا حد قابل توجهی بهبود بخشند.

خواص حلوا ارده و درمان بیماری‌های عفونتی

حلوا ارده و حلوا شکری، سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا هستند! همین مسئله باعث می‌شود تا نقش بسیار موثری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های عفونتی، سرماخوردگی و یا آنفولانزا داشته باشند. در صورتی که شما از بی‌حالی و کسالت ناشی از این بیماری‌ها رنج می‌برید، می‌توانید با قرار دادن حلوا ارده در برنامه غذایی خود، انرژی مورد نیاز بدنتان را بازگردانی کنید!

بیشتر بدانید  گلوتامین چیست؟

کنترل و بهبود بیماری دیابت

استفاده از ارده و روغن کنجد در تهیه این حلوا، باعث شده است تا مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت و قند خون، بسیار مفید باشد! ارده کنجدی، منبعی غنی از فیبر است و این ماده، نقش بسزایی را در کنترل قند موجود در سطح خون ایفا می‌کند. نه تنها حلوا ارده، بلکه مصرف حلوا شکری نیز به دلیل برخورداری از املاح معدنی زیاد، می‌تواند به عنوان مکملی برای کاهش قند خون مفید باشد.

خواص حلوا ارده

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که؛ با وجود استفاده از شکر و مقادیر زیادی شیرین کننده، چگونه حلوا ارده می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ که افراد دچار به این بیماری‌ها به هیچ عنوان نباید حلوا ارده‌های دارای شکر و قند را مصرف کنند، بلکه؛ بهتر است از حلوا ارده و حلوا شکری ارگانیک استفاده نمایند که فاقد شیرین کننده‌های صنعتی، مصنوعی و مضر هستند. علاوه بر این مسئله، بهتر است پیش از اقدام به مصرف حلوا ارده، با پزشک خود مشورت نمایند تا آن‌ها را راهنمایی کند که از چه محصولاتی می‌توانند استفاده کنند.

خواص حلوا ارده و کمک به رشد مو

حلوا ارده، حاوی امگاهای مختلف است که برای سلامتی و افزایش رشد مو، بسیار موثر هستند! شما با مصرف حلوا شکری و حلوا ارده به صورت مستمر، به موهای خود کمک می‌کنید تا از املاح و مواد معدنی موجود در این خوراکی‌ها تغذیه کنند. همچنین، شما می‌توانید با خوردن حلوا شکری، به کاهش ریزش موی خود کمک نمائید!

خواص حلوا ارده و درمان اختلالات کبد و کلیه

آیا شما نیز جزو دسته افرادی هستید که از اختلالات و مشکلات کبدی و کلیوی رنج می‌برند؟ با مصرف حلوا ارده، تا حد زیادی به بهبود و درمان بیماری‌های خود کمک کنید! یکی از انواع بیماری‌هایی که می‌تواند به واسطه مصرف حلوا ارده بهبود یابد، “کبد چرب” است. مواد مغذی موجود در حلوا ارده از جمله؛ ویتامین‌های B و E، امگا 3، 6 و 9، اگر به صورت متعادل مصرف شوند، به تصفیه خون کبد شما کمک بسزایی خواهند کرد.

به صورت کلی، حلوا ارده به عنوان یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی و صبحانه‌های مقوی محسوب می‌شود که حاوی پروتئین D، لستین و اسیدهای چرب غیراشباع است. حلوا ارده، معمولا با ترکیب نمودن کنجد سابیده شده و شیره یا شکر، تهیه می‌گردد. شایان ذکر است که؛ در هر گرم از حلوا ارده، 5 کالری و حدودا 30 درصد چربی وجود دارد! یکی از خواص حلوا ارده که بسیار مهم است؛ این است که، می‌تواند به کنترل و تعادل طبع افراد سرد مزاج کمک بسزایی کند. در ادامه، به بررسی این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

خواص حلوا ارده برای افراد سرد مزاج

حلوا ارده، دارای مقدار کالری بالایی است و همین مسئله سبب می‌شود تا به عنوان منبعی مناسب برای تامین انرژی محسوب شود. کودکان، افراد مسن و ورزشکاران، می‌توانند از این دسته خواص حلوا ارده بهره‌مند شوند. به علاوه، مصرف حلوا ارده می‌تواند به افزایش نیروی جنسی افراد کمک بسزایی کند؛ زیرا طبیعت آن بسیار گرم است. همچنین، بانوانی که از مشکلات و بیماری‌های رحم رنج می‌برند و یا در دوران قاعدگی خود ناهنجاری‌هایی دارند؛ می‌توانند با مصرف بیشتر مواد خوراکی دارای طبع گرم، این مسائل را برطرف کنند.

یکی از انواع خواص حلوا ارده برای افراد سرد مزاج؛ این است که، برای برطرف شدن مشکلات و دردهای ناحیه مفاصل و استخوان، بسیار مفید خواهد بود. همچنین، کسانی که مشکلات کم خونی و کمبود آهن دارند، به ویژه بانوان و دختران که نسبت به آقایان بیشتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، با مصرف حلوا ارده می‌توانند کمبودهای بدن خود را جبران کنند. به دنبال مسائلی از جمله کم خونی و یا کمبود آهن، گاها مشکلات دیگری همانند؛ احساس کرختی، بی حالی و کسل بودن نیز همراه خواهند بود! مصرف روزانه حلوا ارده، می‌تواند این مشکل را نیز برطرف نماید.

بیشتر بدانید  انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی و خواص آن ها

خواص حلوا ارده

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد سردمزاج به آن دچار می‌شوند، جوش زدن و انسداد اعضای مختلف بدن است! مصرف حلوا ارده، به خوبی این مشکلات را حل خواهد کرد. برخی از افراد سردمزاج نیز، گاها به ناراحتی‌هایی در ناحیه کلیه دچار می‌شوند؛ اما، حلوا ارده این مشکل را نیز برطرف خواهد کرد و به بهبود آن، کمک بسزایی می‌کند. مصرف حلوا ارده، باعث استحکام بیشتر دندان‌ها می‌شود؛ چون این ماده خوراکی، دارای مقدار زیادی کلسیم است.

همچنین، یکی دیگر از خواص حلوا ارده، این است که؛ از ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند! خواص حلوا ارده، باعث می‌شوند تا سطح چربی سالم خون یا HDL، در بدن افزایش پیدا کند. در نهایت، یکی دیگر از مهم‌ترین خواص حلوا ارده سبب افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود که از بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان در افراد، جلوگیری می‌کند!

خواص حلوا ارده

بیشتر بخوانید: 11 غذای عضله ساز برای بعد از ورزش

در نهایت، اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست آورید؛ می‌توانید به دیگر مقالات وبسایت بارادلند مراجعه کنید. ما در این وبسایت، انواع رسپی‌های کم کربوهیدرات و کتوژنیک، وگان، بدون گلوتن و سالم را آموزش می‌دهیم و شما می‌توانید با مطالعه این دستورالعمل‌های تهیه مواد غذایی، خوراکی‌های سالم و تازه‌ای را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید! همچنین، در صفحه فروشگاه اینترنتی بارادلند، امکان خرید محصولات رژیمی، خرید تغذیه ورزشی، خرید دمنوش و قهوه و خرید انواع ادویه و چاشنی برای علاقمندان عزیز فراهم شده است! تنها کافی است تا سفارشات مورد نظر خود را ثبت کنید و در کمترین زمان، آن‌ها را درب منزل دریافت کنید.

جمع‌بندی مقاله خواص حلوا ارده

ما در این مقاله از وبسایت بارادلند، به بررسی خواص حلوا ارده پرداختیم تا شما بتوانید بیشتر با این خوراکی مقوی و مفید آشنا شوید! حلوا ارده، می‌تواند به عنوان صبحانه و یا عصرانه سرو شود و دارای مقدار زیادی کلسیم، امگا و اسیدهای چرب غیراشباع، آنتی‌اکسیدان و ویتامین B، E و D است! حلوا ارده، دارای طبعی گرم می‌باشد و همین مسئله باعث شده است تا افراد سرد مزاج بتوانند به کمک آن، طبع خود را متعادل کنند! همچنین، در حلوا ارده، مقدار زیادی کنجد وجود دارد که برای حافظه بسیار مقوی است. مصرف حلوا ارده به صورت روزانه، برای افرادی توصیه می‌شود که سرد مزاج هستند و یا ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند و نیاز دارند انرژی مورد نیاز خود را از طریق وعده‌های کم حجم تامین کنند. حلوا ارده، یکی از مقوی‌ترین و پرخاصیت‌ترین خوراکی‌هایی است که شما می‌توانید آن را در منزل نیز تهیه کنید!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گرانولا بدون فر سریع و راحت

دسته‌بندی غذاهای سالم فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت