انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی و خواص آن ها

بازدید: 1,024 بازدید
انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی
زمان مطالعه: 8 دقیقه

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی شامل چه مواردی هستند؟ دمنوش‌های گیاهی ترکیبی، در واقع نوشیدنی‌های گیاهی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را به صورت خشک شده و آماده تهیه نموده و در آب حل کنید و نهایتا، آن‌ها را استفاده نمائید! یکی از رایج‌ترین و مرسوم‌ترین شیوه‌های مصرف انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، دم کردن آن‌ها و گرفتن عصاره‌شان است. از گذشته تاکنون، انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی به اهداف دارویی استفاده می‌شده‌اند و این نوشیدنی‌ها همواره در بین مردم از طرفداران و علاقمندان خاص خود برخوردار بوده‌اند! شما می‌توانید این نوشیدنی‌های گیاهی، سالم و مفید را به صورت روزانه نیز مصرف کنید و از خواص متنوع آن‌ها بهره‌مند شوید! در ادامه، با ما همراه باشید تا انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی را با یکدیگر بررسی کنیم.

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی چه هستند؟

آنچه لازم است در رابطه با انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی بدانید؛ این است که، مصرف این نوشیدنی‌ها تاثیرات بسزایی بر نحوه عملکرد بخش‌های مختلف بدن شما خواهد داشت! خوشبختانه، نحوه تهیه این دمنوش‌ها در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید به سادگی، آن‌ها را در منزل دم کنید. انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی را می‌توان با استفاده از برگ گیاهان خشک، ادویه‌جات و میوه‌های خشک، تهیه نمود. این دمنوش‌ها در طعم‌های مختلفی قابل تهیه هستند و هر یک، مزایای فوق العاده و مختص به خود را دارند.

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

درست است که افراد سلیقه و ذائقه‌های متفاوتی دارند؛ اما، توصیه ما به شما این است که حداقل یکبار هر یک از این دمنوش‌ها را تهیه کنید و آن‌ها را سرو نمائید! نکته قابل توجه دیگر این است که؛ مصرف دمنوش‌های طبیعی به صورت افراطی و یا در شرایط نامناسب، گاها امکان دارد نتیجه عکس و مخربی را بر بدن شما داشته باشد!

به عنوان مثال؛ اگر باردار هستید و یا به بیماری‌های خاصی همانند؛ دیابت و فشار خون مبتلا شده‌اید، بهتر است پیش از استفاده از هر نوع دمنوش ترکیبی گیاهی، با پزشک خود مشورت داشته باشید! در بخش زیر، ما چندین نوع از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی را معرفی کرده‌ایم که نوشیدن آن‌ها می‌تواند برای بدن مفید باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای ماسالا با پودر آماده سریع و آسان

دمنوش زنجبیل و دارچین

این دمنوش، یکی از انواع نوشیدنی‌های پرخاصیت است که می‌تواند به بهبود طبع سرد و بلغم بدن کمک کند! همچنین، مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد و اگر به بیماری‌هایی از جمله؛ سرماخوردگی و یا آنفولانزا دچار شده‌اید، به قطع یقین این دمنوش برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود! دمنوش زنجبیل و دارچین نه تنها می‌تواند به بهبود بیماری‌های عفونی کمک کند؛ بلکه از مبتلا شدن به آن‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، نوشیدن مستمر دمنوش زنجبیل و دارچین در فصل‌های سرد به ویژه زمستان، به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی خواهد کرد.

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

دمنوش زنجبیل و دارچین، یکی از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی دارای طبیعت گرم و خشک است که می‌تواند به رفع سردی بدن شما کمک نماید. جالب است بدانید که؛ یکی دیگر از خواص این نوع از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، کمک به لاغری و کاهش وزن افراد می‌باشد! در واقع، این خاصیت یکی از اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین فوایدی است که برای دمنوش زنجبیل و دارچین تعریف شده است.

نه تنها این دمنوش قابلیت چربی‌سوزی دارد؛ بلکه اشتهای شما را نیز کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا در طول روز، احساس گرسنگی کمتری داشته باشید. افرادی که قصد دارند تا در کمترین مدت زمان چربی‌های ناحیه شکم و پهلوهای خود را بسوزانند، می‎‌توانند دمنوش زنجبیل و دارچین را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

بیشتر بدانید  طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی در خانه

یکی دیگر از خواص دمنوش زنجبیل و دارچین، بهبود دردهای عضلانی و درمان مشکلات مفصلی است! بنابراین، اگر در ناحیه زانوهای خود احساس درد دارید، نوشیدن کمی دمنوش زنجبیل و دارچین به شما کمک شایانی برای کاهش درد خواهد کرد. شما می‌توانید این دمنوش را روزانه یک لیوان تا زمانی که دوره درمانی کامل شود، بنوشید. معمولا، طول دوره درمان زانو با نوشیدن دمنوش زنجبیل و دارچین، بین 2 تا 6 ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خواص چای ماسالا برای لاغری آسان

دمنوش رازیانه

یکی دیگر از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی مفید، دمنوش رازیانه است! یکی از مهم‌ترین خواص این دمنوش، کمک به قاعدگی راحت‌تر بانوان می‌باشد. شما می‌توانید در روند تهیه این دمنوش، از زنجبیل و دارچین نیز استفاده کنید. دمنوش رازیانه، همانند دمنوش زنجبیل و دارچین، دارای طبع گرم و خشک می‌باشد. بنابراین، افرادی که دارای مزاج سرد و یا بلغمی هستند، می‌توانند این دمنوش را در برنامه غذایی خود قرار دهند؛ اما برای افرادی که دارای طبع گرم هستند، آنچنان توصیه نمی‌شود!

برای تهیه دمنوش رازیانه، از میوه‌های این گیاه استفاده می‌شود. گیاه رازیانه، معمولا تا ارتفاع 2 متر می‌تواند رشد کند و زمانی که به تکامل کافی برسد، گل‌های زرد رنگی در این گیاه رشد می‌کنند. در نهایت، این گل‌ها میوه‌هایی را بوجود می‌آورند که از لحاظ ظاهری تا حدودی شبیه به فندق‌های به هم چسبیده هستند. رازیانه، طعمی نسبتا شیرین دارد؛ اما به هیچ عنوان دارای قند نیست! نه تنها مقدار قند این گیاه صفر است، بلکه در آن هیچگونه کلسترول و چربی نیز وجود ندارد. بنابراین، افرادی که به بیماری‌های دیابت و قند خون دچار هستند، می‌توانند به راحتی دمنوش رازیانه را در منزل تهیه کنند و نوش جان نمایند!

بر طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، دمنوش رازیانه، دارای ویتامین‌های A، C، B و D است. همچنین، در این نوشیدنی مقوی و مفید، اسیدهای آمینه بسیاری وجود دارند که نقش بسیار پررنگی را در سلامت بدن انسان‌ها ایفا می‌کنند! یکی دیگر از ویژگی‌ها و خواص مهم دمنوش رازیانه، این است که؛ در مقایسه با دیگر انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، دارای مقدار آنتی اکسیدان بالایی است. بنابراین، می‌توان گفت که دمنوش رازیانه ضد سرطان است و می‌تواند به بهبود بافت‌های ماهیچه‌ای شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 5 نوع نوشیدنی سرد با قهوه

دمنوش زنجبیل

این نوع از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، خواص و فواید بسیاری برای دستگاه گوارش به همراه دارد! در واقع، زنجبیل نوعی پاک کننده قوی “کولون” و از بین برنده گازهای سمی آن است! به علاوه، زنجبیل به افزایش آب و حرکات روده شما، کمک بسزایی می‌کند. تمامی این خواص مهم، در نهایت سبب هضم راحت‌تر و بهتر غذا در دستگاه گوارش شما خواهند شد. اگر احیانا به بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی دچار شدید، می‌توانید برای درمان آن از دمنوش زنجبیل کمک بگیرید؛ زیرا، این دمنوش خاصیت ضد ویروس بودن و ضد عفونی کنندگی را دارا است. مصرف یک فنجان دمنوش زنجبیل همراه با عسل و آبلیمو، در کمتر از 1 هفته سرماخوردگی شما را درمان خواهد کرد!

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

اگر از دردهای معده رنج می‌برید، نوشیدن دمنوش زنجبیل می‌تواند به آرام کردن این دردها کمک کند؛ زیرا، این دمنوش دارای خاصیت مسکن بودن و آرام‌بخش بودن است! یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این نوع از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، این است که؛ بر کاهش میزان کلسترول بدن شما، اثر بسیار مثبتی خواهد داشت! به صورت کلی، برنامه غذایی روزانه شما، تاثیر عمیقی بر افزایش کلسترول LDL خواهد داشت و این کلسترول، کاملا برای بدن مضر است. همین مسئله، سبب می‌شود تا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش پیدا کند؛ اما، احتیاجی به نگرانی نیست، چون شما با مصرف 3 گرم از پودر زنجبیل به صورت دمنوش، می‌توانید کلسترول  LDL بدن را کاهش دهید!

بیشتر بدانید  راهکارهای غذایی برای داشتن پوست سالم

یکی دیگر از بیماری‌هایی که در بین افراد جامعه بسیار رایج است و درمان دائمی برای آن وجود ندارد؛ میگرن می‌باشد! به طبع، مصرف دمنوش زنجبیل به صورت مداوم و مستمر می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات بروز میگرن را کاهش دهید! اگر از مشکلات قند خون رنج می‌برید، مصرف 2 گرم پودر زنجبیل در دمنوش به صورت ناشتا، باعث می‌شود تا قند خون شما تا 12 درصد کاهش پیدا کند.

اگر پوست بدن شما دچار زخم یا التهاب شده است، می‌توانید با نوشیدن دمنوش زنجبیل، به آرام شدن آن کمک کنید! آنتی‌اکسیدان‌هایی که در زنجبیل وجود دارند، می‌توانند به خوبی بافت پوست بدن شما را درمان کنند و باعث می‌شوند تا سریع‌تر، زخم‌ها و لکه‌هایی که بر روی سطح بدن شما بوجود آمده‌اند، درمان شوند. همچنین، این آنتی اکسیدان‌ها، نقش بسیار پررنگ و مهمی در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از بیماری‌های ذهنی خواهند داشت!

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای لاغری چیست؟

دمنوش مخلوط گیاه بابونه

این دمنوش، یکی از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی است که از مخلوط نمودن ادویه‌های دارای طبع گرم با بابونه، تهیه می‌شود. دمنوش گیاه بابونه، نه تنها خواص شگفت‌انگیز بابونه را دارا است، بلکه؛ پس از ترکیب شدن با ادویه‌های گرم، می‌تواند به هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش نیز کمک کند! معمولا، مخلفاتی که در این نوع از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل؛ دارچین، میخک و هل هستند.

خواص هل بر اساس طب سنتی، درمان تهوع، استفراغ، کم اشتهایی و اسهال معرفی شده‌اند. از طرف دیگر، دارچین می‌تواند به بی‌اشتهایی، سوء هاضمه، تهوع، اسهال و نفخ افراد کمک کند تا بهبود یابند. شما با ترکیب این گیاه‌ها و ادویه‌ها، می‌توانید دمنوش بابونه را آماده کنید. تنها کافی است تا اجازه دهید که 5 الی 10 دقیقه بر روی حرارت دم بکشد. همچنین، مصرف 3 بار در روز این دمنوش، می‌تواند به افزایش سلامتی بدن شما کمک بسزایی کند!

دمنوش گیاهی ترکیبی زعفران

این دمنوش، یکی دیگر از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی است که می‌تواند به درمان بیماری‌هایی همچون افسردگی و اضطراب، کمک کند. معمولا، جهت تهیه این دمنوش ترکیبی از گل سرخ، هل و زعفران استفاده می‌کنند. زعفران به صورت کلی، دارای خواص بی‌شماری از جمله افزایش اشتها می‌باشد.

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

گل سرخ نیز، که یکی از ترکیبات این دمنوش پرخاصیت و مفید است، خاصیت ضدافسردگی را دارا است و می‌تواند به بهبود گردش خون بدن شما کمک کند. هل نیز گیاهی است که برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار توصیه می‌شود! ترکیب این گیاه با زعفران و گل سرخ، شادی بخش خواهد بود و حتی، بر اساس برخی تحقیقات می‌تواند قوای جنسی را نیز افزایش دهد.

4 مورد از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی مفید

در این بخش از مقاله، قرار است به معرفی 4 مورد از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی بپردازیم که برای سلامتی بسیار مفید هستند! اولین دمنوش گیاهی، مخلوط زرشک، سیب و چای ترش است. یکی از مهم‌ترین خواص این دمنوش گیاهی ترکیبی، ضد سرطان بودن است؛ به این دلیل که، دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که برای سلامتی مفید هستند. همچنین، دمنوش مخلوط زرشک، برای کاهش فشار خون و تقویت کبد نیز مطلوب خواهد بود و می‌تواند بدن را میکروب‌زدایی کند.

بیشتر بدانید  غذاهای رژیمی برای لاغری شکم کدام اند؟

دومین مورد از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، دمنوش مخلوط معطر بهاری است. این دمنوش خوشمزه و مفید، از ترکیب بهار نارنج، دارچین، هل و گل سرخ تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواصی که این دمنوش از آن برخوردار است؛ کمک به کاهش خون‌ریزی در دوره سیکل ماهیانه بانوان می‌باشد! رفع اختلال در تخمک‌گذاری و تنظیم دوره عادت ماهیانه نیز، به عنوان برخی دیگر از ویژگی‌های مهم این دمنوش گیاهی محسوب می‌شوند.

سومین دمنوشی که قرار است در این بخش از مقاله به شما معرفی شود، دمنوش مخلوط سیب است. این مورد از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی، با ترکیب نمودن سیب، میخک و دارچین، تهیه می‌گردد. از خواص دمنوش گیاهی ترکیبی سیب، می‌توان به؛ رفع خستگی روزانه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره نمود.

دمنوش آرامبخش گیاهی

اگر به مصرف دمنوش‌های آرامبخش علاقه دارید، یکی دیگر از انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، دمنوش گل گاو زبان، نسترن، بهار نارنج، گل محمدی، چای کوهی، به لیمو، چوب دارچین، سنبل الطیب و بادرنجبویه است!

اگر در طول روز به خاطر کار و افکارتان، فشار زیادی به شما وارد می‌شود، توصیه می‌کنیم که به جای استفاده از داروها و قرص‌های شیمیایی برای آرامش اعصاب، این دمنوش مخلوط را تهیه کنید و آخر شب بنوشید تا از دغدغه‌ها و استرس‌هایی که در طول روز شما را خسته کرده‌اند، رها شوید!

در نهایت، اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را درباره انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی بدست آورید و یا می‌خواهید طرز تهیه این نوشیدنی‌ها را بیاموزید، به شما توصیه می‌کنیم که دیگر مقالات منتشر شده در وبسایت بارادلند را مطالعه کنید! همچنین، در صفحه فروشگاه اینترنتی بارادلند، ما امکان خرید محصولات رژیمی، خرید تغذیه ورزشی، خرید انواع ادویه و چاشنی و همچنین خرید دمنوش و قهوه را در اختیار علاقمندان عزیز، قرار داده‌ایم! برای دیدن این محصولات، به بخش فروشگاه وبسایت ما، سر بزنید!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 5 نوشیدنی بدون شکر خانگی

جمع‌بندی مقاله انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

ما در این مقاله از وبسایت بارادلند، به بررسی انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از انواع برگ گیاه‌های دارویی خشک، میوه‌های خشک شده و همچنین ادویه‌ها، این نوع دمنوش‌ها را در منزل تهیه کنید! تمامی این دمنوش‌ها خاصیت درمانی و دارویی دارند و استفاده مستمر از آن‌ها، باعث می‌شود تا سلامت بدن شما افزایش پیدا کند. برخی از این دمنوش‌ها، بیشتر خاصیت درمان بیماری‌های ذهنی و مربوط به مغز را دارند. اگر دچار استرس، اضطراب و تنش، خستگی، افسردگی و یا آلزایمر هستید، نوشیدن این دسته از دمنوش‌ها، به شما کمک بسیاری خواهد کرد. از طرف دیگر، برخی از دمنوش‌های گیاهی ترکیبی معرفی شده، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک می‌کنند. زنجبیل، یکی از مواد خوراکی مفیدی است که استفاده از آن در دمنوش‌های مختلف بسیار رایج است و نوشیدن آن باعث می‌شود تا دستگاه گوارش شما، غذاها را بهتر هضم کند.

دسته‌بندی غذاهای سالم فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت