طرز تهیه سویق عدس سریع و آسان

بازدید: 922 بازدید
طرز تهیه سویق عدس
زمان مطالعه: 7 دقیقه

طرز تهیه سویق عدس به چه صورت است؟ سویق عدس، یکی از انواع مکمل‌های غذایی مقوی و پرخاصیت است که به عنوان دارو برای درمان برخی از بیماری‌ها تجویز می‌شود. شیوه تهیه این سویق، بسیار راحت است و شما می‌توانید با در دست داشتن حداقل امکانات، آن را در منزل تهیه نمائید. همچنین، شما می‌توانید سویق عدس را به صورت ساده یا ترکیبی با دیگر سویق‌ها استفاده نمائید و مانعی از این بابت وجود ندارد. در واقع، ترکیب نمودن سویق عدس با دیگر سویق‌ها از جمله گندم، جو، سنجد و یا برنج، می‌تواند نوعی سویق ترکیبی مفید و مقوی را تهیه نماید که به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند! سویق عدس، خواص متعددی دارد که یکی از آن‌ها، کمک به درمان کم‌خونی و کمبود آهن و اسید فولیک بدن است. عدس، منبعی غنی از آهن و دیگر املاح معدنی است؛ اما هنگام پختن آن، بیشتر این املاح از بین می‌روند. این در حالی است که، در روند تهیه سویق عدس، تمامی مواد مغذی آن حفظ می‌شوند! به همین خاطر است که؛ مصرف سویق عدس می‌تواند فواید و خواص بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

طرز تهیه سویق عدس چگونه است؟

در اولین مرحله از طرز تهیه سویق عدس، بایستی عدس‌ها را به خوبی بشوئید و آن‌ها را خشک کنید. پس از شستشوی کامل عدس‌ها، آن‌ها را کناری قرار دهید تا تمام رطوبت از آن‌ها خارج شود. سپس، در ادامه باید عدس‌ها را آسیاب کنید. تا زمانی آسیاب را ادامه دهید که تمامی عدس‌ها پودر شوند. سپس، پودر بدست آمده را به مدت 20 دقیقه تفت دهید. برای تفت دادن سویق عدس، به هیچ عنوان از روغن استفاده نکنید! همچنین، برای انجام این مرحله باید حرارت اجاق گاز را بر روی ملایم‌ترین حالت ممکن قرار دهید؛ زیرا اگر حرارت زیر تابه زیاد باشد، سویق عدس سریعا می‌سوزد. در نهایت، پس از انجام تمامی این مراحل، سویق عدس آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: خرید سویق ترکیبی

خواص سویق عدس چه هستند؟

یکی از مهم‌ترین خواص سویق عدس، انرژی‌زا بودن آن است! به علاوه، مصرف سویق عدس می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد کودکان و نوجوانان در سنین رشد داشته باشد. عدس، منبعی سرشار از کلسیم و آهن است. به همین خاطر، مصرف سویق عدس می‌تواند به افزایش استحکام استخوان‌ها، رشد قد و خونسازی بدن کمک کند. در نتیجه، اگر به مشکل کم‌خونی یا کمبود آهن خون دچار هستید؛ به شما توصیه می‌شود که حتما سویق عدس را در منزل تهیه کنید و آن را روزانه مصرف نمائید! خوردن 2 الی 3 قاشق غذاخوری سویق عدس در وعده صبحانه، می‌تواند به رفع کم‌خونی کمک بسزایی کند.

طرز تهیه سویق عدس

سویق عدس نه تنها برای مشکلات ذکر شده مفید است، بلکه؛ می‌تواند به از بین بردن ضعف قوای جسمانی نیز کمک کند! از این رو، ورزشکاران و بدنسازان می‌توانند قبل از انجام تمرینات ورزشی خود، کمی سویق عدس میل کنند تا انرژی و توانایی مورد نیاز برای انجام تمرینات سنگین و قدرتی را بدست آورند.

اگر جزو دسته‌ای از افراد هستید که از لاغری مفرط و کمبود وزن رنج می‌برید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما از سویق عدس استفاده کنید! خوردن سویق عدس باعث افزایش وزن می‌شود. جالب است بدانید که؛ مصرف سویق عدس می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند؛ اما لازم است تا نسبت به هدف مورد نظرتان، نوع سویق عدس مناسبی را انتخاب کنید و به نحوه مصرف آن توجه داشته باشید. سویق عدس، سرشار از فیبر است. به همین علت، مصرف آن می‌تواند اشتهای شما را در طول روز کاهش دهد تا میل کمتری به خوردن غذاهای پرکالری، پرچرب و وعده‌های غذایی سنگین داشته باشید.

بیشتر بدانید  طرز تهیه رایس کیک رژیمی خانگی آسان

طرز تهیه سویق عدس

اگر سویق عدس را به جای صبحانه یا یکی از وعده‌های غذایی روزانه‌تان میل نمائید، می‌تواند به کاهش وزنتان کمک کند؛ زیرا همانطور که گفته شد، فیبر موجود در سویق عدس اشتهای شما را تنظیم خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر قصد دارید تا با مصرف سویق عدس، وزن اضافه کنید و به اندام ایده‌آل خود برسید، بهتر است که؛ سویق عدس را به عنوان میان وعده صرف نمائید.

بیشتر بخوانید: سویق ترکیبی چیست و چه فوایدی دارد؟

طرز تهیه سویق عدس و انواع آن

در این بخش از مقاله “طرز تهیه سویق عدس سریع و آسان”، قرار است به معرفی انواع سویق عدس بپردازیم. به صورت کلی، 3 نوع عدس وجود دارد که شما می‌توانید سویق را از آن‌ها تهیه کنید. عدس سنگی، عدس کوهی و عدس محلی، این سه نوع عدس هستند. در ادامه، توضیحات بیشتری را در رابطه با شیوه تهیه و خواص هر یک ارائه خواهیم کرد.

سویق عدس سنگی

یکی از انواع سویق‌های مقوی و مفید برای بدن، سویق عدس سنگی است! همانطور که از نام این سویق مشخص است، از نوعی عدس، تحت عنوان “عدس سنگی” تهیه می‌شود. این سویق عدس، بسیار پرخاصیت است. برخی از افراد گمان می‌کنند که می‌توان از سویق عدس سنگی و یا دیگر سویق‌ها، در تهیه غذا و خوراکی استفاده نمود؛ اما بهتر است بدانید که، سویق خاصیت دارویی و درمانی دارد. مصرف سویق عدس سنگی، می‌تواند به تقویت بنیه شما کمک کند. همچنین، بانوان باردار می‌توانند برای تضمین سلامتی نوزادان خود، در زمان بارداری سویق عدس یا سویق عدس سنگی مصرف کنند. شما می‌توانید سویق عدس سنگی را از عطاری‌ها خریداری کنید؛ اما امکان تهیه آن نیز در منزل وجود دارد.

تنها کافی است تا طرز تهیه سویق عدس سنگی را بیاموزید و آن را مرحله به مرحله انجام دهید. طرز تهیه سویق عدس سنگی، تا حدودی مشابه دستورالعملی است که در ابتدا برای شما توضیح دادیم. به این ترتیب که؛ اول عدس‌ها را شستشو می‌دهید، سپس آن‌ها را آسیاب می‌کنید و بدون روغن تفت می‌دهید.

آنچه لازم است در رابطه با نحوه مصرف سویق عدس سنگی به خاطر داشته باشید، این است که؛ مصرف بیش از اندازه آن باعث می‌شود تا وزن شما به صورت افراطی افزایش پیدا کند! بنابراین، بهتر است در مصرف این نوع سویق تعادل را رعایت کنید. شما می‌توانید برای رشد بهتر کودکانتان، سویق عدس سنگی را با سویق جو، گندم و سنجد مخلوط کنید. ترکیب این 4 سویق، به عنوان “سویق کامل” شناخته می‌شود؛ زیرا، این نوع مکمل خوراکی، یکی از پرخاصیت‌ترین و مقوی‌ترین مکمل‌های گیاهی است که می‌تواند به خوبی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

اگر می‌خواهید سویق عدس سنگی را به عنوان یک وعده خوراکی برای فرزندان و کودکان در حال رشد خود تهیه کنید؛ می‌توانید آن را با کمی شیر و شکر سرو نمائید! برخی از انواع خواص سویق عدس سنگی، شامل؛ کمک به رفع عطش و تشنگی، پاکسازی کبد، کمک به هضم بهتر غذا و تنظیم اشتها هستند.

بیشتر بدانید  کره کنجد چیست و خواص آن چه هستند؟(کرم کنجد)

طرز تهیه سویق عدس کوهی و فواید آن

یکی دیگر از انواع سویق‌های مقوی و خوشمزه، سویق عدس کوهی است! عدس کوهی، به صورت خودرو در دامنه کوه‌ها رشد می‌کند. به گفته برخی از منابع، همین امر باعث شده است تا عدس کوهی از خواص بیشتری در مقایسه با انواع عدس، برخوردار باشد! طرز تهیه سویق عدس کوهی، هیچ تفاوتی با عدس سنگی یا عدس‌های معمولی ندارد. سویق عدس کوهی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قوا بسیار مناسب است.

به یاد داشته باشید که؛ بهتر است سویق عدس کوهی را تنها با شیر سرو کنید و از هیچ نوع ماده خوراکی دیگری برای ترکیب با آن استفاده نکنید! همچنین، در روند طرز تهیه سویق عدس کوهی، نباید از روغن استفاده شود؛ اما در صورت لزوم، می‌توانید کمی روغن زیتون برای تفت دادن بهتر آن استفاده کنید!

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با سویق عدس و سویق عدس کوهی این است که؛ قبل از مصرف این نوع سویق، بهتر است طبع و مزاج بدن خود را مشخص کنید؛ زیرا، مصرف آن برای برخی از مزاج‌ها، می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. همچنین، اگر قصد دارید تا برای افزایش یا کاهش وزن از سویق عدس کوهی یا هر نوع عدس دیگر استفاده کنید، بهتر است که؛ با پزشکان متخصص یا افراد دارای تجربه در این زمینه مشورت نمائید.

بیشتر بخوانید: 10 خواص سویق سنجد برای سلامتی

طرز تهیه سویق عدس محلی و خواص آن

یکی از تفاوت‌های بارز عدس محلی با عدس کوهی و عدس سنگی در این است که؛ عدس محلی دانه‌های بسیار ریزتر و کوچکتری دارد! همچنین، بر روند رشد و پرورش این نوع عدس، نظارت بیشتری صورت می‌گیرد. از این رو، برخی از افراد معتقد هستند که برای تهیه سویق عدس، بهتر است از عدس محلی استفاده شود. عدس محلی، حاوی انواع پروتئین‌های گیاهی است. همچنین، سویق عدس محلی می‌تواند به افزایش انرژی شما و رفع ضعف بدنی کمک کند.

در سویق عدس محلی، مقدار زیادی از اسیدهای آمینه وجود دارند. به علاوه، این مکمل غذای گیاهی، دارای انواع ویتامین‌های گروه B است، غنی از املاح معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و همچنین حاوی فیبر بسیار بالا است. سویق عدس محلی، می‌تواند تا حدی زیادی فیبر بدن شما را تامین نماید و به کاهش کلسترول خونتان کمک کند. یکی دیگر از خواص سویق محلی این است که؛ دارای منیزیم و فولات است و همین ویژگی باعث شده است تا مصرف آن برای قلب به شدت مفید باشد! البته، بیشتر فواید و خواص گفته شده، در بین انواع مختلف عدس‌ها مشترک هستند!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سویق گندم در خانه و در 30 دقیقه

شیوه مصرف انواع سویق عدس

ممکن است این سوال برای شما بوجود بیاید که، پس از اتمام مراحل طرز تهیه سویق عدس و آماده نمودن آن، چگونه می‌توان آن را مصرف کرد؟ به صورت کلی، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مصرف سویق عدس این است که؛ دو قاشق غذاخوری از آن را هنگام صبح و به صورت ناشتا میل نمائید. بهتر است سویق عدس را خشک مصرف کنید و آن را با چیزی ترکیب نکنید تا مواد مغذی موجود در آن بهتر جذب بدن شما شوند. اگر مصرف سویق عدس به این شکل برای شما مشکل است، می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و سپس میل کنید! همچنین، با توجه به سلایق مختلف افراد، می‌توان سویق عدس را همراه با سماق، عسل یا شیره انواع میوه‌ها استفاده کرد و از این بابت مانعی وجود نخواهد داشت.

بیشتر بدانید  دانه کینوا چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

طرز تهیه سویق عدس

اگر فرد مصرف کننده کم سن و سال است، می‌توان سویق را با کمی شیر ترکیب کرد و برای او سرو نمود. جالب است بدانید که؛ برای رفع عطش و گرمای بدن، می‌توان سویق عدس را کمی نم‌دار کرده و به آن عسل اضافه نمود و سپس میل کرد. مصرف سویق عدس به این شکل، به رفع عطش زیاد کمک خواهد کرد. نکته مهمی که در این بین وجود دارد و بایستی به آن توجه شود، این است که؛ افزودن شکر به سویق عدس، باعث چاقی و کاهش قوت جنسی در مردان خواهد شد! از طرف دیگر، مصرف سویق عدس همراه با روغن زیتون، به افزایش نیروی جنسی فرد کمک شایانی خواهد کرد.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات مرتبط بیشتری را درباره طرز تهیه سویق عدس، گندم، جو، سنجد یا دیگر سویق‌های پرخاصیت کسب کنید؛ به شما پیشنهاد می‌شود که به دیگر مقالات وبسایت بارادلند سر بزنید و آن‌ها را مطالعه کنید! ما در این وبسایت انواع رسپی‌های تهیه سویق، خوراکی‌های وگان، غذاهای کتوژنیک و بدون گلوتن را آموزش خواهیم داد. همچنین، شما می‌توانید جهت تهیه و خرید محصولات رژیمی سالم، خرید تغذیه ورزشی مقوی و خرید صبحانه رژیمی خوشمزه، به صفحه فروشگاه بارادلند مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سویق چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

جمع‌بندی مقاله طرز تهیه سویق عدس

ما در این مقاله، روش کلی طرز تهیه سویق عدس را آموزش دادیم. سپس، انواع سویق عدس را نام بردیم تا شما بتوانید بیشتر با این مکمل غذایی مفید و مقوی آشنا شوید! در طرز تهیه سویق عدس، ابتدا باید عدس‌ها را کاملا بشوئید. سپس، آن‌ها را خشک و آسیاب کنید. نهایتا، پودر بدست آمده را بدون روغن یا با استفاده از کمی روغن زیتون تفت دهید. سویق عدس را می‌توان به صورت ساده یا ترکیبی با دیگر انواع سویق استفاده نمود. سویق عدس، دارای خواص بسیاری است. این مکمل غذایی گیاهی، سرشار از فیبر، کلسیم، آهن، فولیک اسید و ویتامین‌های گروه B است. به همین علت، می‌تواند به افزایش سلامت عمومی بدن شما کمک کند. علاوه بر این موضوع، سویق عدس خاصیت درمانی نیز دارد و برای رفع مشکلاتی از جمله؛ ضعف و بی‌حالی، رفع کمبود آهن و کم‌خونی، نرمی استخوان و پوکی استخوان و همچنین، چاقی و افزایش وزن یا کاهش وزن، می‌تواند استفاده شود.

دسته‌بندی رژیم و تغذیه غذاهای سالم فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت