دستور تهیه انواع غذای وگان ایرانی خوشمزه

بازدید: 1,015 بازدید
غذای وگان ایرانی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع غذای وگان ایرانی چه هستند و طرز تهیه آن‌ها چگونه است؟ در دنیای امروزه، افراد ممکن است به دلایل مختلف و متعددی به گیاه‌خواری روی‌آور شوند. افزایش سلامتی بدن، حمایت از حقوق حیوانات و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست، 3 مورد از مهم‌ترین دلایلی هستند که سبب می‌شوند افراد به گیاه‌خواری علاقمند شوند و از خوردن گوشت پرهیز کنند. یکی از چالش‌هایی که ممکن است افراد در رژیم‌های گیاه‌خواری با آن رو به رو شوند، این است که؛ به باور برخی از افراد، رژیم‌های گیاه‌خواری تنوع آنچنانی ندارند و حتی نمی‌توانند تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند. چنین طرز فکری کاملا اشتباه است؛ زیرا، حبوبات و سبزیجات مختلفی هستند که به عنوان منابع سرشار از پروتئین، ویتامین و فیبر محسوب می‌شوند. حتی شما می‌توانید قارچ را به عنوان منبع تامین پروتئین بدن خود در برنامه غذایی وگان قرار دهید و آن را کاملا جایگزین گوشت کنید! ما در این مقاله، به معرفی چندین غذای وگان ایرانی خواهیم پرداخت. این خوراکی‌ها بسیار ساده و کم هزینه هستند و مواد اولیه آن‌ها تقریبا از طریق تمامی فروشگاه‌ها در دسترس خواهند بود.

معرفی انواع غذای وگان ایرانی و آسان

خوراک‌ها و غذاهای ایرانی، دارای تنوع بسیاری هستند. تقریبا هر شهر، فرهنگ و استان در کشور ایران، خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد که تماما خانگی و سالم هستند! در تهیه عموم این وعده‌های غذایی، از مواد طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود و همین مسئله سبب می‌گردد تا افراد وگان و گیاه‌خوار بتوانند آن‌ها را به برنامه‌های غذایی خود اضافه کنند. به عنوان مثال؛ یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین خوراکی‌های ایرانی، “عدس پلو” است که در طرز تهیه آن به هیچ عنوان از گوشت استفاده نمی‌شود! این خوراکی سرشار از آهن است. سرو عدس پلو به همراه کمی سالاد فصل، می‌تواند یک وعده غذایی کامل باشد که شامل فیبر، پروتئین، آهن و انواع ویتامین‌ها است! در ادامه، چندین غذای وگان ایرانی دیگر را نام برده‌ایم که در سراسر کشور و حتی دنیا، از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: روش تهیه 5 نوع از غذاهای گیاه خواری

میرزاقاسمی و طرز تهیه آن

یکی از آسان‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع غذای وگان ایرانی، میرزاقاسمی است که یک خوراک اصیل گیلانی است! ماده اولیه اصلی تشکیل دهنده این غذا، بادمجان کباب شده است. در ادامه، به آموزش طرز تهیه این غذای وگان ایرانی پرداخته شده است. شما می‌توانید در بخش زیر، مواد مورد نیاز برای تهیه این وعده خوراکی را مطالعه کنید:

  • بادمجان 6 عدد متوسط
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد متوسط
  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • سیر 4 حبه
  • رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • روغن و زردچوبه به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار نیاز

مراحل طرز تهیه میرزاقاسمی در خانه

در اولین مرحله از تهیه این غذای وگان ایرانی، باید بادمجان‌ها را کباب کنید. برای انجام اینکار، می‌توان از یک منقل استفاده کرد و یا به سادگی در منزل و بر روی اجاق گاز، بادمجان‌ها را کباب نمود. بادمجان‌ها را تا زمانی که پوست آن‌ها بسوزد، باید کباب کنید! در صورتی که طعم بادمجان دودی و کبابی را دوست ندارید، می‌توانید آن‌ها را به صورت آبپز نیز تهیه کنید. به صورت کلی، پس از حاضر شدن بادمجان‌ها، باید پوست آن‌ها را به آرامی جدا کنید. در نهایت، بادمجان‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و آن‌ها را با استفاده از یک گوشتکوب، کاملا له کنید.

بیشتر بدانید  رژیم غذایی برای کبد چرب از 0 تا 100

غذای وگان ایرانی

در مرحله بعد، به سراغ گوجه‌فرنگی‌ها بروید. گوجه‌فرنگی‌ها را در یک ظرف پر از آب بریزید و آن‌ها را به مدت 5 دقیقه، کاملا بپزید. با اتمام 5 دقیقه، گوجه‌فرنگی‌ها را از داخل آب جوش خارج کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند. سپس، پوست آن‌ها را جدا کنید. حال، یک ماهیتابه را بر روی اجاق گاز و حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن را به آن اضافه نمائید. سیرها را رنده کنید و آن‌ها را در روغن تفت دهید. تا زمانی که سیرها کاملا نرم و سبک شوند، این روند را ادامه دهید! در ادامه مراحل، کمی زردچوبه را به سیر اضافه کنید و به تفت دادن آن ادامه دهید.

در مرحله سوم، بایستی بادمجان‌ها را به سیر اضافه کنید! حدودا 20 دقیقه به تفت دادن بادمجان‌ها ادامه دهید. گوجه‌فرنگی‌ها را کاملا خرد کنید و آن‌ها را به ماهیتابه بیافزائید. تا زمانی که آب گوجه‌فرنگی‌ها بخار نشده است، باید به تفت دادن آن ادامه دهید. افزودن رب گوجه‌فرنگی به میرزاقاسمی، کاملا اختیاری و انتخابی است! شما می‌توانید برای طعم‌دهی و رنگ‌بخشی بیشتر به این خوراکی، کمی رب‌گوجه را در این مرحله به آن اضافه کنید.

رب گوجه‌فرنگی را به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود. در ادامه، پس از اینکه مواد میرزاقاسمی به خوبی پخته شدند، آن‌ها را در یک طرف ماهیتابه جمع کنید. سپس، تخم‌مرغ‌ها را در طرف خالی ماهیتابه بشکنید. بعد از پخته شدن تخم‌مرغ، آن را با مواد میرزاقاسمی مخلوط کنید! نهایتا، نمک و فلفل را به مقدار لازم به غذا اضافه کنید و صبور باشید تا غذا بر روی حرارت ملایم اجاق گاز، جا بیافتد.

بیشتر بخوانید: فواید گیاه خواری که حتما باید بدانید!

غذای وگان ایرانی و طرز تهیه فلافل

یکی دیگر از انواع غذای وگان ایرانی و خوشمزه، که در سراسر دنیا نیز طرفداران بسیاری دارد، فلافل است! هزینه تهیه این خوراکی، بسیار کم است و به همین علت، یکی از پرطرفدارترین غذاهای خاورمیانه‌ای به شمار می‌رود. علاوه بر این موضوع، سرعت پخت و حاضر کردن آن نیز بسیار سریع است. به صورت معمول، مایع فلافل در روغن سرخ می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید این خوراکی را کم کالری‌تر و رژیمی تهیه کنید، باید آن را در داخل فر قرار دهید. در ادامه، مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای وگان ایرانی را نام برده‌ایم:

  • نخود 300 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • تخم گشنیز 1 قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره 1 قاشق چای‌خوری
  • سیر 3 حبه
  • جعفری 50 گرم
  • سیب‌زمینی 1 عدد
  • لیموترش 1 عدد
  • زردچوبه و روغن
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار نیاز
  • ادویه مخصوص فلافل 1 قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه فلافل خانگی وگان

در اولین قدم از طرز تهیه این غذای وگان ایرانی، باید نخود را در ظرفی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و برای مدتی اجازه دهید تا کاملا خیس بخورد. در ادامه، نخود خیس شده را همراه با پیاز، سیر، ادویه و کمی جعفری، میکس کنید. شما می‌توانید برای انجام اینکار از دستگاه مخلوط‌کن استفاده نمائید؛ اما، استفاده از چرخ گوشت بهتر است! زیرا، مواد در این دستگاه کاملا له نمی‌شوند. بعد از مخلوط کردن مواد فلافل، ادویه بیشتر، نمک، فلفل و آبلیمو را به آن اضافه کنید. ترکیب را در یخچال بگذارید تا کمی استراحت کند و کاملا آماده طبخ شود. سپس، آن را در روغن زیاد و بر روی حرارت ملایم سرخ کنید.

بیشتر بدانید  5 نوع شیرین کننده بدون قند و سالم

غذای وگان ایرانی

توجه نمائید که؛ به هر میزان مدت زمان خیس کردن نخودها بیشتر باشد، در نهایت فلافل بهتر پخته خواهد شد و بافت تردتری خواهد داشت! با این حال، حداقل مدت زمان در نظر گرفته شده برای خیساندن نخود، حدود 6 ساعت است. همچنین، شایان ذکر است که؛ افزودن جعفری به ترکیب فلافل کاملا اختیاری و انتخابی است! شما می‌توانید در صورت تمایل، از سبزیجات دیگری برای تهیه فلافل خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که؛ بعد از اضافه کردن طعم‌دهنده‌ها، ادویه‌ها، نمک و فلفل و آبلیمو، بایستی بار دیگر ترکیب فلافل را در میکسر، مخلوط کنید! بهتر است پس از میکس کردن دوباره ترکیب فلافل، آن را کمی با دست نیز ورز دهید تا کاملا منسجم و یکدست شود.

غذای وگان ایرانی دلمه برگ مو

این خوراکی وگان و ایرانی خوشمزه، می‌تواند به عنوان وعده غذای اصلی یا پیش غذا سرو شود. می‌توان در صورت تمایل این غذا را با گوشت نیز تهیه کرد؛ اما با توجه به اینکه ما در این مقاله به بررسی انواع غذای وگان می‌پردازیم، آموزش تهیه دلمه برگ مو وگان را به شما ارائه خواهیم کرد. در طرز تهیه دلمه گیاهی، از سویا، حبوبات و برنج استفاده می‌شود. در ادامه، مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا را معرفی کرده‌ایم:

  • لپه 1 پیمانه
  • برنج ½ پیمانه
  • بلغور گندم 1/3 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • سبزی دلمه 200 گرم
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید 1/3 پیمانه
  • برگ مو به مقدار دلخواه
  • فلفل، زردچوبه و نمک به مقدار نیاز

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو در خانه

در اولین مرحله از تهیه این غذای وگان ایرانی، باید لپه‌ها را در آب بگذارید و آن‌ها را به مدت یک شب در کناری قرار دهید تا کاملا خیس بخورند. بلغور و برنج را نیز از یک ساعت قبل از آغاز تهیه دلمه، در آب خیس کنید. هر یک از مواد را در ظرف جداگانه‌ای بخیسانید و به هیچ عنوان آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نکنید! سپس، لپه را آبکش کنید و آن را در یک قابلمه بریزید. لپه را بر روی حرارت ملایم بجوشانید و سپس آبکش کنید. پس از انجام اینکار، دوباره کمی روی آن آب بریزید و صبور باشید تا لپه‌ها نیم‌پز شوند. حین انجام این مراحل، برنج و بلغور را نیز آبکش و نیم‌پز کنید. پس از اینکه نیم‌پز کردن مواد به اتمام رسید، تمامی آن‌ها را در کناری قرار دهید و به سراغ مواد دیگر بروید.

هم‌اکنون، پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. آن‌ها را در یک ماهیتابه سرخ کنید. فلفل و کمی زردچوبه را به آن بیافزائید. در ادامه، لپه، برنج و بلغور نیم‌پز شده را به پیازها بیافزائید. این ترکیبات را کاملا تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند. سبزی دلمه و رب گوجه‌فرنگی را به مقادیر مورد نیاز به موادتان اضافه کنید. انجام اینکار باعث می‌شود تا طعم خامی ترکیب از بین برود. نهایتا، نمک را به مواد خود اضافه کنید و زیر حرارت را خاموش نمائید.

غذای وگان ایرانی

برگ‌های دلمه را کاملا بشوئید و ساقه آن‌ها را نیز جدا کنید. یک قابلمه را تا نصفه پر از آب کنید. آن را بر روی حرارت قرار دهید و صبور باشید تا آب بجوشد. سپس، برگ‌ها را در آن قرار دهید. به مدت 2 دقیقه برگ‌ها را در داخل قابلمه رها کنید تا نرم شوند و رنگ آن‌ها نیز تغییر کند. سپس، برگ‌ها را آبکش کنید و آن‌ها را بر روی یک دستمال نخی بگذارید. انجام اینکار کمک می‌کند تا آب برگ‌ها کاملا خارج شود.

بیشتر بدانید  گلوتامین چیست؟

در مرحله بعد، باید مواد حاضر شده را بین برگ‌های دلمه بریزید و آن‌ها را با استفاده از یک خلال دندان یا نخ ببندید. یک ماهیتابه را از روغن پر کنید و سپس آن را روی حرارت بگذارید. چندین برگ مو را در کف تابه قرار دهید. سعی کنید دلمه‌ها را بدون فاصله و به صورت فشرده کنار یکدیگر در ماهیتابه بچینید تا باز نشوند. در نهایت، کمی آب به ترکیب اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید. به مدت 1 ساعت، اجازه دهید تا ترکیبات در ماهیتابه پخته شوند.

در نهایت، به سراغ آخرین مرحله از طرز تهیه این غذای وگان ایرانی بروید! سرکه و شکر را در یک ظرف جداگانه حل کنید و آن را به عنوان سس دلمه، استفاده نمائید. پس از اینکه دلمه‌ها نیز در ظرف پخته شدند، آن‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و به یک ظرف مناسب برای سرو منتقل کنید. سس را بر روی آن بریزید؛ اما مراقب باشید که برگ‌ها پاره نشوند و مواد دلمه بیرون نریزند. شما می‌توانید برای خوش طعم‌تر شدن دلمه برگ مو، از کمی رب انار نیز استفاده کنید. رب انار را بر روی دلمه‌های آماده شده بریزید و سرو نمائید!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا با سبزیجات به 2 روش ساده

اگر علاقمند به یادگیری رسپی‌های وگان و گیاه‌خواری بیشتر هستید، می‌توانید به دیگر مقالات وبسایت بارادلند سر بزنید و آن‌ها را مطالعه کنید! در وبسایت ما، انواع رسپی‌ها و دستور تهیه‌های رژیمی، گیاه‌خواری، بدون گلوتن و کتوژنیک آموزش داده می‌شوند. همچنین، شما می‌توانید برای خرید محصولات رژیمی، خرید تغذیه ورزشی و خرید ادویه و چاشنی به صفحه فروشگاه اینترنتی بارادلند مراجعه کنید. تنها با یک ثبت سفارش ساده و پرداخت هزینه محصولات، می‌توانید کالاهای مورد نیاز خود را در کمترین سرعت درب منزل دریافت کنید!

جمع‌بندی مقاله انواع غذای وگان ایرانی

ما در این مطلب، به بررسی کلی در رابطه با انواع غذای وگان ایرانی پرداختیم. شما می‌توانید این غذاها را به راحتی در منزل تهیه کنید و سرو نمائید! دستورالعمل 3 نوع غذای مختلف در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده‌اند. دلمه برگ مو، میرزاقاسمی و فلافل، جزو غذاهای ساده ایرانی هستند که کاملا گیاهی می‌باشند. همچنین، در روند تهیه این خوراکی‌ها، از مواد اولیه مفید، مقوی و مغذی استفاده شده است تا افرادی که این خوراکی‌ها را به برنامه غذایی وگان خود اضافه می‌کنند، بتوانند به خوبی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن خود را تامین نمایند.

دسته‌بندی رسپی وجترین (گیاه خواری) فودبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت